Dua tiga hari ini teka-teki mengenai siapa yang bakal dilantik menjadi Perdana Menteri (PM) ke sembilan menimbulkan persoalan dalam kalangan masyarakat.

Sehingga 4 petang tadi, kesemua ahli Dewan Rakyat telah pun menghantar Surat Akuan nama calon PM pilihan mereka secara rasmi.

Difahamkan tiga parti politik utama telah pun menghantar nama calon yang sesuai bagi mengisi jawatan PM ke sembilan itu.

Antara Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, Tengku Razaleigh Hamzah dan Datuk Seri Shafie Apdal siapa yang bakal diangkat sebagai PM kesembilan?

Bagi #NakCakapSikit, siapapun yang diangkat menjadi PM nanti, haruslah membawa mandat sebaik-baiknya dan mendengar suara rakyat.

Lagi pula #NakCakapSikit percaya calon PM kesembilan kesemuanya berpengalaman luas dalam selok belok pentadbiran negara.

Harapan rakyat hanya mahukan yang terbaik khususnya daripada aspek kesinambungan hidup rakyat yang terkesan.

Mendengar rintihan-rintihan rakyat seperti diutarakan dalam akhbar selama ini seperti kesan ekonomi yang menjejaskan kehidupan harian.

Cabaran ekonomi dan keadaan Covid-19 juga diharap dapat ditangani dengan baik oleh kabinet baharu dalam masa terdekat ini.

Rakyat sudah tidak hairan dengan politik! Ramai yang tersepit, terkesan, menderita disebabkan pandemik Covid-19, diharap barisan kabinet baharu dapat membincangkan kaedah terbaik menangani kesan Covid-19 kepada kehidupan rakyat.

Siapa pun yang dilantik, jadikan rakyat sebagai keutamaan.