,
Gaya Hidup

Nenek 80 Tahun Bersaing Rebut Mahkota Miss Universe Korea

Awani
29/09/2024
13:53 MYT
Lahir kira-kira sedekad sebelum Miss Universe diadakan buat kali pertama pada 1952, Choi Soon-hwa berpotensi mencipta sejarah sebagai peserta paling tua dalam pertandingan itu selepas berjaya menjadi finalis dalam Miss Universe Korea.

BERITA TRENDING: Sandra Lim Dinobat Miss Universe Malaysia 2024! - "Segalanya Berlaku Begitu Pantas, Syukur"

Pada Isnin, dia dan 31 peserta lain akan bersaing bagi merebut mahkota, sekali gus mewakili Korea Selatan di final Miss Universe di Mexico, November depan.
Hal itu adalah susulan penarikan semula had umur oleh Miss Universe Organization, selain turut mengemas kini kriteria kelayakan untuk membolehkan wanita hamil, ibu, dan wanita yang telah atau pernah berkahwin, menyertainya.
Soon-hwa adalah peserta warga emas ketiga yang membuat percubaan, dengan dua peserta terawal ialah Lorraine Peters (Miss Universe Kanada) yang berusia 58 tahun dan Alejandra Marisa Rodríguez (Miss Universe Argentina) yang berusia 60 tahun, namun kedua-duanya tidak berjaya mara untuk mewakili negara masing-masing.
"Sekarang sekatan umur telah ditarik balik, saya beritahu diri saya, saya harus mencuba.
“Sama ada saya berjaya atau tidak, itu soal lain kerana saya berazam untuk mencuba," katanya kepada CNN.

BERITA TRENDING: Cantik! Peminat Puji Amelia Henderson Macam ‘Anak Patung’ - “The Real Miss Universe”

Sekiranya dia merangkul gelaran itu dan mara ke Mexico, Soon-hwa akan menjadi peserta paling senior; lebih dua kali ganda daripada finalis tertua setakat ini yang berusia 40 tahun, Beatrice Njoya dari Malta.
Kali pertama menyertai pertandingan ratu cantik, Soon-hwa bagaimanapun tidak asing lagi dengan dunia fesyen Korea.
Dia menyertai bidang peragaan selepas bersara dari pekerjaan sebagai caretaker di hospital, bagi membantu membayar hutang.
Soon-hwa mengikuti kelas mingguan di akademi peragaan, selain sering berlatih berjalan (catwalk) di hospital semasa masih bertugas.
Dia menandatangani kontrak dengan sebuah agensi pada 2017 sebelum membuat debut pada Minggu Fesyen Seoul, ketika berusia 74 tahun. Sejak itu, dia sering muncul dalam majalah fesyen edisi Korea termasuk Harper's Bazaar dan Elle.
Soon-hwa percaya pengalaman peragaannya akan berguna dalam pertandingan.
Nenek kepada tiga anak itu juga mengakui teruja dengan prospek mewakili Korea Selatan ke luar negara.
“Saya selalu mengimpikan untuk naik ke pentas di luar negara, jadi minda saya sudah bersedia. Jepun adalah satu-satunya negara luar yang pernah saya kunjungi, dan saya percaya (penganjur pertandingan) akan mengajar pemenang segala-galanya, jadi saya bersedia," katanya yang menerima sokongan penuh anak-anak dan cucu-cucunya.

BERITA TRENDING: Lucinta Luna Sertai Miss Universe Indonesia 2024, Tukar Nama Jadi Ayluna Putri

BERITA TRENDING: Arab Saudi Cipta Sejarah, Rumy Al-Qahtani Wanita Pertama Sertai Miss Universe

BERITA TRENDING: Pemain Bola Sepak Singapura, Irfan Fandi Bercinta Dengan Ratu Cantik Thailand?

Sumber: Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Kelab Malam Tawar Kalung GRO Cecah RM100,000 Diserbu!

gempak
29/09/2024
14:50 MYT
Sebuah kelab malam mewah menawarkan kalung tip mencecah RM100,000 kepada gadis pelayan pelanggan (GRO) menerusi penemuan Ops Gegar di sebuah pusat beli-belah di Jalan Loke Yew, semalam.
Viral

Influencer Dengan 1.5 Juta Followers Ditahan Reman, Buat Aksi Drift

gempak
29/09/2024
08:25 MYT
Mahkamah Majistret mengeluarkan perintah tahanan reman selama dua hari terhadap seorang pempengaruh TikTok yang juga usahawan muda terkenal di Pulau Pinang bagi membantu siasatan Ops Khas Samseng Jalanan.
Viral

Budak Genius Masuk UM Pada Usia 12 Tahun

gempak
28/09/2024
16:00 MYT
Seorang kanak-kanak mencatat sejarah apabila menjadi pelajar termuda pernah mendaftar masuk ke Universiti Malaya sejak penubuhannya pada tahun 1962.
Hiburan

Awie Dedah Pernah Ada Karakteristik Lembut Masa Zaman Sekolah - "Saya Suka Menari, Gimnastik Pun Dulu Saya Wakil Sekolah"

gempak
27/09/2024
12:55 MYT
Penyanyi rock lagenda tanah air, Datuk Awie baru-baru ini berkongsi kisah lucu berkaitan dirinya yang disifatkan sebagai seorang yang 'lembut' semasa zaman sekolah.
Viral

“Takut Tapi Kena Kuat…” – Siti Jamumall Harus Jalani Prosedur Cuci Kandungan, Tak Ada Rezeki Timang Anak Ketiga Disebabkan Molar Pregnancy

gempak
27/09/2024
09:55 MYT
Baru sahaja tiga minggu disahkan hamil, personaliti media sosial Siti Jamumall diuji  apabila dirinya terpaksa menggugurkan kandungannya.
BorakSeeni