Penyanyi dan selebriti versatil Kelly Azman memilih untuk mempunyai mikrofon peribadi demi menjaga kebersihan dan kesihatan suara.

Mikrofon berharga ribuan ringgit itu kata Kelly atau nama sebenarnya Raja Azman Raja Ayob, 45, membuatkan suaranya lebih jelas, sesuai dengan tonasi.

"Bila kita bercakap pasal mikrofon sebenarnya ia penting bagi semua penyanyi atau semua yang terlibat dalam industri muzik. Itulah instrumen penyanyi selain suara.

"Bagi saya apabila beli mirofon ini supaya tak berkongsi dengan semua orang, kebetulan ketika berkunjung ke Sennheiser Malaysia di Puchong, jurutera bunyi minta saya pilih mikrofon mana nak mula-mula.

"Bila dah pilih, ia serasi dengan saya. Dia pun sarankan sama, katanya sesuai dengan suara saya.

"Mikrofon ini boleh buat suara saya ringan, apabila bercakap ikut tonasi suara kita. Tak perlu jerit-jerit, bercakap macam biasa pun dah jelas," ujarnya kepada Gempak.

Menariknya, mikrofon itu merupakan model pertama yang dilancarkan di Malaysia dan penyanyi Khai Bahar merupakan artis pertama yang menggunakan mikrofon terbabit.

"Katanya di Malaysia ini model pertama, satu-satunya artis yang guna mikrofon ini ialah Khai Bahar. Saya pun rasa gembiralah, pada masa sama saya hantar ke Singapura untuk customize warna, kebetulan Khai Bahar pun hantar ke sana. Dia warna hijau, saya putih.

"Tapi saya rasa bangga, Khai antara penyanyi saya idolakan, minat juga, pernah juga bekerjasama dengan dia di pentas," tambahnya.

Perkongsian Kelly di media sosial baru-baru ini bagaimanapun mengundang kecaman warganet yang menganggap dirinya tidak layak untuk menggunakan mikrofon peribadi.

"Ada juga netizen dah mula menyalak, bandingkan siapa saya nak pakai mikrofon sendiri. Itu hak sayalah nak pakai mikrofon sendiri, yang korang nak menyalak kenapa?

"Kata mereka saya tak sama standard dengan Khai Bahar, kenapa begitu sekali. Tapi, saya tak hairan dengan apa orang cakap.

"Pesan saya kepada artis baharu yang nak melibatkan diri dalam bidang seni suara tolong guna mikrofon sendiri. Ia untuk keselamatan dan menjaga kebersihan kita sebagai artis agar tidak berkongsi mikrofon dengan orang lain," ujar juri All Together Now Malaysia itu lagi.