Susulan kes salah laku pendakwah selebriti baru-baru ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berharap kejadian jenayah sedemikian tidak berlaku lagi pada masa hadapan.

Tegas beliau, perbuatan jenayah dilakukan segelintir mereka (pendakwah selebriti) akan memberi persepsi buruk terhadap keseluruhan golongan pendakwah selebriti.

"Tolonglah jaga, termasuk diri saya. Saya 'tok sey' (tidak mahu) dengar pencabulan," katanya.

Zulkifli berkata, kes jenayah membabitkan golongan pendakwah selebriti pasti akan mendapat liputan meluas di media.

"Kalau ustaz dengan gambar-gambar sekali (dipaparkan dalam media), dua minit kita tahu dah siapa (orang yang terlibat)," katanya.

Zulkifli berkata, para pendakwah selebriti juga perlu saling nasihat menasihati antara satu sama lain.

"Pertama, kita saling menasihati. Sesama Islam, salah satunya dalam majlis seperti ini, apabila kita bersama dekat satu sama lain, ingat mengingatkan.

"Maka di situ kita harap sinar pada tahun 2021 supaya tidak akan dengar lagi sebarang isu konflik seperti ini," katanya.

Sambil berseloroh, beliau berkata, sekiranya membabitkan poligami, ia tidak mendatangkan masalah.

"Nikah dua, nikah tiga, nikah empat... tak mengapa. Tapi cabul ini, nak ulang perkataan itu pun tak sedap bunyinya," katanya.

Sebelum ini, peserta program realiti TV berbentuk keagamaan, Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful atau Dai' Syed didakwa di dua mahkamah atas empat tuduhan melakukan seks luar tabii, mencabul, merogol serta melakukan kekerasan jenayah terhadap wanita.

Dai' Syed, 25, ditahan pada 27 November lalu bagi membantu siasatan kes salah laku seks.

Sumber: Sinar Harian