Penyanyi berbakat besar, Aina Abdul mengakui teruja dapat berkongsi pentas dengan penyanyi nombor satu negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza menerusi konsert final Big Stage 2022 yang berlangsung malam semalam.

Menerusi persembahan berkenaan, Aina menyampaikan lagu Purnama Merindu manakala Siti pula mendendangkan lagu Semalam.

“Saya menyambut (persembahan duet) dengan hati yang terbuka kerana ia bagaikan mimpi yang menjadi kenyataan untuk saya. Datuk Siti dan Kak Rozi (pengurus Siti) yang cadangkan supaya saya menyanyikan lagu Purnama Merindu.

“Tambahan pula ‘cover’ pertama saya di YouTube ialah lagu Purnama Merindu. Saya terus ‘on’, tak kisah lagu apa beliau nak pilih, saya akan cuba belajar. Apa yang orang ramai lihat malam tadi itu ialah perancangan yang dibuat dalam tempoh singkat.

“Kami ada group Whatsapp dan apa yang kami persembahkan, semua dirancang secara text sahaja. Sebelum malam final, kami ada buat latihan buat pertama kali. Jadi, kalau ada sebarang kekurangan, saya minta maaf,” katanya kepada Gempak.

Dalam pada itu, Aina turut memberitahu yang dia menjadikan Siti sebagai ikon dalam muzik industri selain obses dengan penyanyi tersohor berkenaan.

“Saya sentiasa tunggu peluang untuk berada di atas satu pentas bersama beliau. Banyak kali saya kongsikan ini kepada ‘team’ saya. Bukan sekadar minat, tetapi obses. Malah mak saya pun meminati beliau.

“Untuk saya berduet bersamanya walau hanya dalam tempoh lima minit sahaja, saya bersyukur dan saya gembira. Beliau berikan saya aura positif hari ini. Beliau sambut saya dengan tangan terbuka dan sentiasa senyum. No wonder semua orang sayang beliau,” katanya yang mengakui tidak puas berduet dengan Siti dan melihat durasi duet berkenaan sebagai terlalu pendek.

Kongsi Aina, pada awalnya, perasaan dia agak bercampur baur memikirkan reaksi yang bakal diberikan peminat.

“Jujurnya saya pun ‘struggle’ sebab kalau saya nyanyikan lagu beliau, mesti rasa nak terikut-ikut cara Siti Nurhaliza. Sebenarnya bila dapat peluang ini, saya gembira tetapi tertekan pada masa sama. Sebab saya sedar, peminat akan ada yang ‘critical listening’ dan saya hargainya.

“Cuma rasa takut juga kalaulah apa yang saya bawa di bawah jangkaan mereka. Tapi apa yang saya belajar daripada beliau, beliau menyanyikan lagu saya dengan caranya yang tersendiri dan saya terpanggil untuk turut perlu melakukan sesuatu.

“Saya tidak tahulah bagaimana yang kalian dengar. Cuma dalam tempoh singkat itulah yang apa boleh saya persembahkan,” katanya lagi.

Berkenaan dengan perancangan memberikan lagu kepada Siti, Aina berkata: “Benar, Datuk Siti ada meminta lagu dan saya rasa untuk diisi dalam album baharunya. Ia satu tanggungjawab yang besar dan saya tak boleh buat ala kadar.

“Insya-Allah bulan Ramadan ni kita ada ilham, kerja pun tak banyak and hopefully dapat buat lagu untuk beliau,” katanya.