,
Laman Utama

#OhAbeNik: Intip Dekorasi Dalaman Seri Perdana, Kediaman Rasmi Perdana Menteri Di Putrajaya Sebelum Renovasi RM38.5 Juta

Amri Hassan
02/10/2021
06:48 MYT
Kompleks Seri Perdana, kediaman rasmi Perdana Menteri Malaysia yang didirikan di tanah seluas 42.5 ekar kini sedang dibaik pulih.
Menelan kos bernilai RM38.5 juta, proses renovasi bermula pada 29 Mac 2021 melibatkan pelbagai aspek fizikal bangunan berusia lebih 20 tahun itu.
Kerja membaik pulih kompleks berkenaan adalah bagi memulihara bangunan milik kerajaan yang menjadi lambang institusi ketua kerajaan dan imej negara kepada keadaannya yang asal.
Memetik ciapan bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Twitter, proses renovasi membabitkan kebocoran, sistem pencahayaan yang lama, bumbung serta lantai yang sudah rosak dan usang.
Malah, sistem paip bocor juga menyebabkan perabot 'built in', lantai kayu, panel dinding dan siling bangunan rosak.
Pendawaian elektrik, pencahayaan, peralatan mekanikal seperti penghawa dingin perlu dibaik pulih bagi mengelak risiko kebakaran.
Interior & eksterior
Pastinya ramai yang ingin tahu bagaimana rekaan hiasan dalaman kompleks terbabit hingga menelan belanja besar untuk proses renovasinya.
Menerusi ciapan di Twitter milik pengendali akaun @datukhensem, struktur dalaman Seri Perdana dikongsikan kepada wargamaya.
Beberapa foto ruang besar seperti dewan VIP, dewan mesyuarat dan dewan bankuet antara yang dikongsikannya.
(Gambar sebelum renovasi) pic.twitter.com/BB8uPERAcJ— Datuk Jahat Hensem (@datukhensem) September 29, 2021 "Cantikkan, luas. Karpet warna-warni.
"Bagai istana di kayangan. Lampu terang benderang berkerdipan. Pasti ramai terpegun dengan keindahan langsir dan kerusi empuk Seri Perdana," tambahnya.
Untuk info, Seri Perdana terbahagi kepada dua blok utama iaitu blok protokol yang terdiri daripada dewan utama tetamu, dewan khas tetamu, ruang menunggu, bilik mesyuarat dan ruang jamuan khas.
Blok keduanya ialah blok bankuet yang terdiri daripada dewan bankuet dan galeri.
Dewan Bankuet boleh memuatkan 200 hingga 300 tetamu pada satu-satu masa, manakala galeri digunakan untuk menempatkan koleksi hadiah, anugerah dan penghargaan yang diberikan kepada Perdana Menteri.
Kedua-dua dewan ini dibuka kepada publik.
Kompleks Seri Perdana juga menempatkan rumah utama Perdana Menteri, Pejabat Pentadbiran, Rumah Kuarters, surau dan dua buah taman.
Kompleks ini dibina pada 1997, mencerminkan keunggulan seni bina, lanskap dan reka bentuk yang menggabungkan warisan reka bentuk Melayu, Islam dan Eropah.
Siapa diami?
Antara pemimpin negara yang pernah mendiami Seri Perdana ialah Tun Dr. Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Tun Razak.
Bagaimanapun, maklum Tan Seri Muhyiddin Yassin; "Saya tidak pernah menduduki Seri Perdana sepanjang saya berkhidmat sebagai Perdana Menteri."
Milik kita, kebangaan Malaysia!
Foto: pmo.gov.my
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Tiada Lagi Sengketa, Sajat Syukur Dah Berbaik Dengan Mustika - “Sekarang Adik Saya Buat..”

gempak
06/09/2024
12:55 MYT
Usahawan kontroversi, Sajat meluahkan rasa syukur apabila dia dan adik, Mustika sudah kembali berbaik.
Viral

Apa Hukum Lelaki Pakai Bearing Pada Kemaluan? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus!

gempak
05/09/2024
11:20 MYT
Pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus tampil menjelaskan mengenai hukum lelaki memasang implan atau ‘bearing’ yang diperbuat daripada besi pada bahagian kemaluan.
Hiburan

Kongsi Video Kereta Baru Sempena Hari Jadi, Ada Pula Netizen Tuduh As'ad Motawh Menunjuk - "Perlu Ke Photoshoot"

gempak
05/09/2024
09:55 MYT
Penyanyi dan pempengaruh media sosial, As’ad Motawh sekali lagi menarik perhatian ramai susulan perkongsiannya di Instagram sempena ulang tahun kelahirannya, baru-baru ini.
Viral

Konten Lumba Olymput Dikatakan Tiada Faedah, Abang Siput Tak Sentap - “Kita Buat Pun Santai-Santai Sahaja…”

gempak
04/09/2024
21:55 MYT
Lelaki tular yang kini bergelar pempengaruh,  Muhammad Aswat Azdha Idris atau lebih dikenali sebagai abang siput tidak berkecil hati apabila ada yang melabelkan konten perlumbaan siput sedutnya itu tidak berfaedah.
Hiburan

Vibes Galau & Melodi Menyentuh Hati, Lagu Baru One Avenue Band Boleh Buat Pendengar Menangis - "Ia Tentang Pasangan Tak Setia"

gempak
04/09/2024
17:58 MYT
One Avenue Band muncul dengan single baharu berjudul Jangan Pergi.