,
Sukan

Olimpik Paris 2024: Botswana Cuti Separuh Hari Rai Kemenangan Pingat Emas Sulung Hadiah Dari Letsile Tebogo

Gempak
10/08/2024
12:30 MYT
Presiden Mokgweetsi Masisi memberi cuti petang kepada Botswana pada hari Jumaat untuk meraikan Letsile Tebogo, pemenang pingat emas Olimpik pertama negara itu.
Dia juga menjadi pelari Afrika pertama yang dinobatkan sebagai juara 200 meter (m) di Sukan Olimpik.
Masisi memuji pelari berusia 21 tahun itu sebagai 'Sensasi Botswana' selepas prestasi cemerlangnya awal pagi tadi.
"Saat sukan terbaik Botswana," kata akhbar Mmegi selepas Tebogo menghasilkan larian menakjubkan dalam acara 200m untuk meraih emas, meninggalkan pilihan utama, Noah Lyles, di tempat ketiga.
Sebagai tambahan kepada prestasinya, dia juga mencatat rekod Afrika dengan masa 19.46 saat.
Pencapaian Tebogo akan 'terukir dalam sejarah republik'," kata presiden itu.
Pingat Olimpik ini adalah yang ketiga untuk Botswana selepas Nijel Amos memenangi perak dalam 800m di London 2012 dan pasukan lari berganti-ganti 4x400m lelaki meraih gangsa di Tokyo 2020.
Video yang dikongsi di media sosial menunjukkan pelajar di Universiti Botswana menari dan menyanyi hingga malam, sementara orang di seluruh negara Afrika Selatan itu memaparkan kebanggaan mereka di X dan Facebook.
"Sejarah dicipta!" kata Masisi di akaun X.
"Suara saya hilang sepenuhnya berkat #LetsileTebogo yang fenomena."
Masisi juga memberi penghormatan kepada ibu Tebogo, peminat utamanya, yang meninggal dunia pada bulan Mei.
Tebogo adalah atlet kedua dari Afrika yang memenangi pingat dalam acara 200m dan yang pertama meraih emas.
Pelari Namibia, Frankie Fredericks memenangi perak di Barcelona 1992 dan Atlanta 1996.
Naib Presiden Kanan Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan Botswana, Tshepo Sitale, memberitahu AFP bahawa jawatankuasa itu 'amat gembira' dengan pencapaian Tebogo.
"Letsile adalah bakat yang jarang ditemui dan dia meletakkan Botswana di peta dunia," katanya, menambah bahawa pelari itu akan disambut pulang minggu depan dengan majlis di lapangan terbang dan konvoi.
"Selamat datang ke kelab, Letsile Tebogo!" kata pemenang pingat perak Amos di Facebook.
"Pencapaian anda bukan sahaja kejayaan peribadi; ia adalah saat bersejarah untuk negara kita, terutama selepas lebih satu dekad tanpa pingat Olimpik."

Saksikan aksi atlet Malaysia secara siaran langsung di Gempak.com. Ikuti perkembangan dan keputusan terkini Olimpik Paris 2024 di sini

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Sukan

"Saya Tak Nampak Diri Saya Akan Ke LA 2028 Sebagai Atlet" - Azizulhasni Awang

gempak
09/09/2024
06:25 MYT
Legenda berbasikal trek negara, Datuk Azizulhasni Awang, memberikan bayangan awal mengenai titik noktah kariernya selaku atlet apabila membuat keputusan untuk tidak beraksi dalam Sukan Olimpik Los Angeles 2028 (LA 2028).
Sukan

Paralimpik Paris 2024: Datuk Latif Romly Bawa Pulang Pingat Perak

gempak
08/09/2024
00:02 MYT
Hasrat untuk melihat atlet olahraga para negara, Datuk Abdul Latif Romly untuk terus 'terbang tinggi' mempertahankan pingat emas dalam saingan lompat jauh T20 (kecacatan intelektual) di Sukan Paralimpik Paris 2024 tidak kesampaian apabila dia hanya memperoleh perak sebentar tadi.
Sukan

Atlet Olimpik Maut Dibakar Bekas Kekasih Sewaktu Pulang Dari Gereja

gempak
05/09/2024
20:55 MYT
Atlet marathon yang baru menyertai temasya Olimpik Paris 2024 dilaporkan meninggal dunia selepas mengalami kecederaan dan lecur parah akibat dibakar bekas kekasihnya.
Hiburan

Paralimpik Olimpik 2024: Nabil, Azad & Radin Taja Percutian Khas Cheah Liek Hou Sempena Kemenangan Pingat Emas

gempak
04/09/2024
08:10 MYT
Penyampai 3 Pagi Era, Nabil, Azad dan Radin berbesar hati menaja percutian khas selama tiga hari dua malam kepada pemenang pingat emas Paralimpik Olimpik Paris 2024, Cheah Liek Hou selepas berjaya menumpaskan lawannya dari Indonesia.
Sukan

Paralimpik Paris 2024: Cheah Liek Hou Sumbang Emas Pertama Buat Malaysia

gempak
02/09/2024
17:08 MYT
Jaguh badminton para negara Cheah Liek Hou menghadiahkan pingat emas pertama buat Malaysia selepas menang pada aksi final perseorangan lelaki SU5 (kecacatan fizikal) di Sukan Paralimpik Paris 2024, pada Isnin malam.