Pernah menderita strok otak kritikal sekitar enam bulan lalu, penyanyi yang popular dengan lagu Salam Untuk kekasih, Nadia Ali bersyukur diberikan peluang kedua.

Menceritakan semula detik cemas ketika pertama kali diserang strok ketika bertugas, kata Nadia atau nama sebenarnya Zarina Mohd Ali, 50, situasi itu menyebabkan dia tiba-tiba tidak boleh berdiri.

"Saya ketika itu berada dalam keadaan sihat dan nak buat satu program untuk radio secara strim. Tiba-tiba saya tak boleh berdiri. Manakala otak dengan mulut tidak boleh berhubung. Nak cakap benda lain tapi yang keluar dimulut lain.

"Saya dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) di hospital selama beberapa hari sebelum dipindahkan ke wad biasa. Alhamdulillah pemulihan saya sekarang sudah 80 peratus," ujarnya.

Nadia yang bergelar pengusaha hotel di Sipitang, Sabah berkata, dia bersyukur Allah memberinya peluang untuk terus bernafas.

"Kali ini saya takkan mensia-siakan hidup dan jaga kesihatan sebaiknya. Saya kini amat menjaga makan ubat kolesterol dan darah tinggi. Setiap bulan akan buat pemeriksaan doktor.

"Saya tak berniat mencari untung wang ringgit dari lagu ini kecuali mengharapkan ia diterima sebagai satu amal untuk saya menjawab di akhirat nanti dengan bakat yang ada.

"Dengan rendah hati, saya berharap ia diterima Allah sebagai satu amal," katanya sambil menangis.

Dalam perkembangan terbaharu, Nadia tampil dengan single berjudul Insaf, yang dihasilkan sendiri olehnya dan diterbitkan oleh komposer popular Julfekar.