Jangan lepaskan peluang untuk menonton pusingan ketiga dan akhir musim 6 perlumbaan Toyota GAZOO dan cabaran GR Vios yang bakal diadakan di Litar Antarabangsa Sepang bermula 30 September ini sehingga 1 Oktober!

Jangan risau, acara ini dibuka kepada orang ramai dan pelbagai aktiviti menarik selain perlumbaan hebat di dalam dan luar trek untuk penuhi hujung minggu anda!

Sepanjang 6 musim perlumbaan (2017 hingga 2023), lebih daripada 18 juta penonton (menonton secara langsung) dan penonton dalam talian telah menonton siri perlumbaan Toyota GAZOO Racing Festival dan GR Vios Challenge.

Ini membuktikan ia berjaya dicapai dengan menggunakan strategi unik dan berkesan untuk menggabungkan unsur hiburan dengan tarikan sukan, dan menjadikan perlumbaan lebih mudah diakses oleh orang ramai.

Pemilihan selebriti dan personaliti tempatan yang popular untuk berlumba, mewujudkan festival dan membawa Cabaran Vios di luar trek perlumbaan tradisional bukan sahaja memperkenalkan sukan permotoran kepada orang ramai tetapi meletakkan Toyota di barisan hadapan sukan permotoran di Malaysia.


Musim ke-6 Cabaran GAZOO Racing Vios sedang bersiap sedia untuk menyaksikan kemeriahan empat juara baharu dalam Kelas Rookie, Sporting, Super Sporting dan Promosi.

Siapakah yang akan dinobatkan sebagai juara keseluruhan dalam Kelas Sukan dan Super Sukan untuk memenangi RM50,000 dan RM70,000 masing-masing?

Secara keseluruhan, lebih daripada setengah juta ringgit wang hadiah telah disediakan sepanjang musim menjadikan Cabaran GR Vios sebagai acara sukan permotoran paling menguntungkan di negara ini.

Ia juga akan menyaksikan debut perlumbaan untuk Toyota Vios generasi keempat serba baharu di tangan pemandu selebriti dalam Kelas Promosi.

Kereta tersebut akan digunakan dalam semua kategori (kecuali Kelas Rookie) sepanjang Musim 7 Cabaran GR Vios.

Perlawanan akhir akan menjadi aktiviti dan tarikan hujung minggu yang menarik di dalam dan di luar trek perlumbaan yang akan merangkumi konsert, sesi bertemu dan salam bersama pelumba, Pesta Tempatan dan penjualan dan promosi barangan.


Menariknya, hari pertama konsert akan menampilkan artis seperti penyanyi Iqbal M dan kumpulan pop dan rock alternatif Malaysia, OAG.

Hari ke-2 pula, pentas akan dibuka dengan persembahan penyanyi hip-hop KMY KMO dan penyanyi rap tempatan Luca Sickta dan sebelum 16 Baris yang menampilkan Joe Flizzow, MK, SonaOne, ALYPH, AbangSapau, Killa Driz, Sophia Liana, Gard, Pele, Fuego & DJ CZA.

Jadi, jangan lepaskan peluang untuk rasai sendiri pengalaman menonton perlumbaan Toyota GAZOO dan cabaran GR Vios. Yang penting, masuk adalah percuma!

Untuk maklumat lebih lanjut boleh layari website di https://www.toyota.com.my/en/tgrmalaysia/vios-festival-challenge/vios-challenge-season-6/round-3.html dan akaun media sosial Toyota GAZOO Racing Malaysia di Instagram serta Facebook.

Mengenai Toyota GAZOO Racing


GAZOO Racing telah meletakkan Toyota di barisan hadapan dalam sukan permotoran di Malaysia sejak Festival Perlumbaan Toyota GAZOO diperkenalkan pada 2017.

Hari ini, Toyota dilihat sebagai kuasa utama dan penyumbang ke arah pembangunan bakat perlumbaan muda di Malaysia, menyediakan pelumba sebagai seawal usia 15 tahun, platform yang selamat, berpatutan dan berdaya saing untuk mengembangkan kemahiran mereka.

Ini diselitkan lagi dengan penubuhan Program Pembangunan Bakat Muda GAZOO Racing yang menyaksikan seramai 18 pemandu muda dalam tempoh 3 tahun, berjaya beralih daripada perlumbaan simulator dan kart kepada perlumbaan kereta saloon.

Apa yang menjadikan Cabaran GR Vios sebagai platform yang sangat berkesan dan tersusun ialah ia membolehkan pemandu muda mengembangkan diri secara progresif dan beralih ke kelas perlumbaan yang lebih tinggi (sambil mengekalkan tahap kemampuan yang sama).


Mereka bermula dalam Kelas Rookie bersaing dengan rakan sebaya mereka sebelum naik untuk bersaing dalam kelas amatur (Kelas Sukan) dan seterusnya bersaing dengan profesional dalam Kelas Super Sporting.

Bakat muda ini telah mula bersaing dalam siri perlumbaan lain di dalam dan luar negara dengan ramai yang terus menikmati kejayaan dan pencapaian yang besar menjadikan mereka layak dilabel sebagai juara perlumbaan masa depan Malaysia.

Sebagai tambahan kepada usaha ini, Toyota juga merupakan satu-satunya pengeluar yang kini hadir dalam alam perlumbaan dalam talian (eSukan / eRacing) dengan Kejohanan Piala GR GT baru-baru ini menamatkan musim ke-6nya.

Inisiatif ini telah menyumbang dengan ketara ke arah membangunkan bakat tempatan menjadi pelumba simulator bertaraf dunia. Ia telah menyediakan platform dan membolehkan rakyat Malaysia bersaing di kejohanan Serantau Asia dan Dunia.

Inisiatif ini telah meningkatkan jenama Toyota di dalam negara, dan dengan pelancaran varian GR dan GR-Sport, mengesahkan semula pertalian jenama di samping memenangi hati pembeli generasi muda dan bakal pelanggan yang berada dalam pasaran untuk model berorientasikan prestasi.