Tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum seluruh umat Islam di Malaysia menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Dan tidak keterlaluan, individu-individu yang bertugas di perantauan sudah pula memilih tarikh bersesuaian untuk pulang ke kampung halaman.

Pulang naik pesawat TUDM

Namun, bagi beberapa pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) ini, kepulangan mereka ke Sabah mungkin berbeza jika dibandingkan dengan pelajar-pelajar lain.

Menerusi platform TikTok, pelajar-pelajar ini merakam momen-momen istimewa itu untuk dikongsikan dengan wargamaya.

@grlcloud

also thanks to PTU and all of us ??

♬ Originalton - ?


Melihat pada perkongsian, sekurang-kurangnya 11 orang pelajar dihantar pulang ke Sabah untuk penerbangan kali ini.

Kesemua pelajar itu telah dihantar pulang menaiki pesawat Airbus A400M hak milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM). Mereka telah berlepas dari Lapangan Terbang Pangkalan Udara Subang.

Melihat isi pesawat itu yang dipenuhi barang-barang operasi pihak TUDM, difahamkan mereka telah menaiki pesawat pengangkut atau ‘logcomm’ yang digunakan bagi penghantaran barangan.

Bukan pertama kali

Seperti tahun-tahun sebelum ini, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) tampil dengan inisiatif untuk membantu pelajar yang memerlukan pulang ke kampung halaman di Sabah.

Pada tahun lepas, 20 pelajar UPNM dihantar pulang menaiki pesawat TUDM untuk pulang ke kampung halaman di Sabah dan Sarawak bagi tujuan menyambut hari raya.

Seramai 25 orang pelajar dihantar pulang ke Sabah pada tahun 2022, manakala terdapat 18 mahasiswa UPNM pulang ke negeri itu menggunakan pesawat pengangkut TUDM pada 2021.

Memetik The Rakyat Post, difahamkan para pelajar yang berpeluang menaiki pesawat TUDM untuk pulang ke kampung halaman itu dari kalangan mereka yang terpilih dan golongan memerlukan.

Sumber: The Rakyat Post, TikTok

ARTIKEL TRENDING: Isteri Zahid Terpaksa Berputih Mata, RM4,250 Lesap Dari Akaun - “Habis Sebulan Kumpul Duit Nak Raya”

ARTIKEL TRENDING: Cemar Kesucian Ramadan, Fahmi Fadzil Minta SKMM Teliti Video Aliff Syukri!