Bermula semalam (Rabu), pengguna WhatsApp di Malaysia dapat menggunakan fitur panggilan suara atau panggilan video berkelompok hingga 8 orang.

WhatsApp menerusi sebuah kenyataan memberitahu, fitur ini telah dilancarkan untuk semua pengguna, baik di smartphone Android dan iPhone di seluruh dunia, termasuk Malaysia.

Penggunaan panggilan video berkumpulan yang tinggi ketika wabak virus korona menyebabkan WhatsApp meningkatkan keupayaan panggilan video.

Panggilan suara atau video berkumpulan boleh memuatkan sehingga lapan peserta. Fitur ini boleh dilakukan bila-bila masa dan di mana sahaja pengguna berada.

Untuk menggunakan ciri kumpulan panggilan video agak mudah. Inilah langkahnya:
  1. Pastikan aplikasi WhatsApp di telefon yang anda gunakan adalah versi terbaru. Sekiranya tidak, kemas kini aplikasi WhatsApp anda terlebih dahulu.
  2. Selanjutnya, pengguna boleh membuat panggilan suara atau video kepada seseorang. Pilih salah satu rakan anda untuk membuat panggilan video sebelum menjemput peserta lain.
  3. Kemudian, jika panggilan pertama disambungkan, logo “tambahkan peserta” akan muncul di sudut kanan atas skrin untuk menambahkan lebih banyak peserta ke panggilan video, dengan sehingga lapan orang.Terdapat kaedah mudah untuk membuat panggilan video untuk satu kumpulan sekaligus. Sebagai contoh, Group WhatsApp mempunyai empat atau kurang ahli, jadi semasa membuat panggilan, ia boleh dilakukan secara serentak secara automatik.

Walau bagaimanapun, jika satu kumpulan mempunyai lebih daripada empat ahli, pengguna mesti meningkatkan jumlah peserta satu persatu untuk mencapai maksimum lapan orang.

Walaupun panggilan video kumpulan WhatsApp mampu memuatkan lapan orang, jumlah peserta masih rendah berbanding aplikasi lain.

Contohnya, Google Duo, aplikasi pesanan segera ini telah meningkatkan kapasiti maksimum peserta kumpulan panggilan video dari lapan hingga 12 orang.

[[BACA:Satu Keluarga Boleh Muat...WhatsApp Akhirnya Menyokong Panggilan Video Sehingga 8 Orang!]]

Sumber: murai.my
Foto: Daily Express