Selepas kembali dimasukkan ke hospital pada 21 September lalu, penyanyi dan pelakon Elyana sudah mula menerima rawatan.

Hal tersebut di kongsikan oleh Elyana, 34, menerusi beberapa hantaran yang dibuat di Instagram Story semalam.

“Hai, sekarang ini saya ingin turun ke bawah, menuju ke lokasi PET Scan. Sepatutnya sesi pagi, tetapi ditunda kerana penuh.



“Prosedur rawatan ini memakan masa selama tiga hingga empat jam. Jom!” tutur Elyana atau nama sebenarnya, Erneelya Elyana Emrizal dalam nada positif.

Sesampainya di bilik menunggu, Elyana memberitahu yang dia perlu menunggu pesakit lain selesai mendapatkan rawatan sebelum gilirannya tiba.

BACA: “Akhirnya Saya Mengalah” - Elyana Kembali Ditahan Di Hospital Selepas Lebih Sebulan Sakit Sehingga Tak Boleh Tidur

Sementara dalam proses menunggu, pihak hospital perlu mengambil darah untuk memeriksa kadar gula selain memasukkan ubat radiasi menerusi chemoport sedia ada.

“Jadi, ini adalah bilik untuk menunggu. Nanti jururawat akan masuk dan membantu saya. Saya perlu menunggu pesakit lain yang sedang menjalankan rawatan. Biasanya proses rawatan berjalan sekitar 40 hingga 45 minit.

“Saya memang mengantuk sebab sebelum datang ke sini, saya makan ubat tahan sakit. Ubat itu membuat saya mengantuk,” katanya sambil menunjukkan bagaimana ubat radiasi dimasukkan ke bahagian chemoportnya.

Sekitar satu jam kemudian, Elyana membuat satu lagi hantaran dan memberitahu prosedur rawatannya telah selesai.

“Sudah selesai. Saya perlu makan dahulu sebelum pulang ke wad. Pening sikit tapi ok je…” tutup Elyana.

Terdahulu, Elyana kembali dimasukkan ke hospital selepas mengalami kesakitan sehingga tidak boleh tidur.

Jika mengikut perkongsiannya sebelum ini, Elyana memberitahu yang dia akan melalui proses rawatan kemoterapi selepas menjalani PET Scan.

Sekitar Jun lalu, Elyana atau nama sebenarnya Erneelya Elyana Emrizal mengejutkan banyak orang apabila mendedahkan berat badannya menyusut sehingga 35 kilogram.

Ketika itu, Elyana terpaksa di tahan di hospital bagi melalui proses memasukkan darah serta susu, untuk penambahan berat badan.

Untuk rekod, Elyana mengumumkan yang dia menghidap kanser limfoma ketika menyertai program Gegar Vaganza 4 pada 2017.