Berita baik untuk rakyat Malaysia apabila kit ujian kendiri COVID-19 kini mula dijual pada harga serendah RM6.90 di pasaran.

Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, kit ujian tersebut boleh didapati di pasar raya, stesen minyak terpilih dan kedai serbaneka di mana proses pengembangan jualan kini dilakukan secara berperingkat.

"KPDNHEP dimaklumkan bahawa harga kit ujian yang ditawarkan di pasaraya dan kedai serbaneka adalah serendah RM6.90 setiap satu.

"Sementara KK Supermart pula menjual hanya serendah RM6.60 setiap satu," katanya.

Dalam pada itu, beliau melihat perkara itu sebagai satu berita baik kepada para pengguna.

"Perkara ini tentunya satu berita baik kepada para pengguna dalam berhadapan situasi seperti sekarang," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Untuk makluman, kit ujian kendiri COVID-19 mendapat kelulusan bersyarat daripada Peraturan Peranti Perubatan Malaysia (MDA) untuk dijual di klinik dan farmasi terpilih.

Nanta juga berkata, keputusan kerajaan untuk mengembangkan penjualan kit ujian kendiri COVID-19 akan menjatuhkan harganya di pasaran dengan ketersediaan stok dan menerusi persaingan dalam sektor peruncitan.

Terdahulu, kerajaan telah menetapkan harga maksimum untuk harga kit ujian kendiri COVID-19 di pasaran iaitu pada RM19.90 setiap unit dan RM16.00 setiap unit untuk harga borong berkuatkuasa 5 September 2021.

Sumber: BERNAMA
Kredit Foto: AWANI


***Dapatkan berita terkini, cepat dan mudah, langgan saluran Telegram Gempak!
Dah undi artis kegemaran di AME2021? Klik banner di bawah untuk mengundi.