Sejak semalam, media sosial hangat dengan spekulasi berita kematian aktres popular Thailand, Tangmo Nida.

Di laman sosial TikTok, netizen dari Thailand, Indonesia termasuk Malaysia, mula ‘menyiasat’ tentang kematian aktres tersebut yang dikatakan sudah dirancang, berdasarkan beberapa perkembangan kes yang dikongsi.

Rata-rata pengguna TikTok, mahu punca kematian Tangmo disiasat seadil-adilnya jika benar aktres tersebut dibunuh.

Lebih menyayat hati apabila foto-foto mendiang yang sudah tidak bernyawa dan dalam keadaan mengerikan turut disebar menerusi aplikasi Telegram.

Keadaan mayat Tangmo yang mengerikan itu turut menyebabkan ibu mendiang bersedih dan tidak dapat menerima pemergiaan tragis anak kesayangannya itu.

Ibu Tangmo, Panida Sirayutthayothi menerusi perkongsian netizen di TikTok, berkata anaknya sudah tidak cantik seperti selalu.

Di laman sosial TikTok, ramai mula berkongsi kronologi kematian Tangmo yang dianggap mencurigakan itu.

Sehingga kini, FYP menggunakan tanda pagar #tangmonida di TikTok telah pun ditonton lebih 210 juta kali dan menjadi perhatian dunia.

Pada Sabtu lalu, mayat Tangmo ditemui terapung di sungai selepas 38 jam dilaporkan hilang selepas terjatuh dari bot laju.

Mayat mendiang ditemui 300 meter dari Pibulsongkram Pier, Nonthaburi, Bangkok, kira-kira 1 kilometer dari lokasinya terjatuh.

Aktres yang pernah membintangi filem The Flying Leaf itu dipercayai terjatuh ke dalam sungai pada 11 malam Khamis lalu ketika menaiki bot laju di Sungai Chao Phraya bersama-sama empat rakannya dari Krung Thon Bridge ke Rama VII Bridge.

Menurut laporan media tempatan, Tangmo atau nama sebenarnya Nida Patcharaveerapong tidak memakai jaket keselamatan duduk di bahagian paling belakang sebelum tergelincir dan terjatuh ke dalam sungai.