Pereka fesyen legenda Dame Vivienne Westwood meninggal dunia pada usia 81 tahun.

Menurut satu kenyataan di akaun media sosial rasminya, mendiang meninggal dunia sebentar tadi di Clapham, England dikelilingi ahli keluarganya.

"Vivienne Westwood meninggal dunia hari ini, dengan tenang dan dikelilingi oleh keluarganya, di Clapham, London Selatan.

"Dunia memerlukan insan seperti Vivienne untuk membuat perubahan ke arah yang lebih baik," tweet butik fesyennya.



Suami dan rakan kreatifnya Andreas Kronthaler berkata: "Vivienne akan sentiasa tersemat di hati saya.

"Kami telah bekerja sehingga ke akhir dan dia telah menyediakan segalanya buat saya.

"Terima kasih, sayang," tulis Kronthaler.

A post shared by Vivienne Westwood (@viviennewestwood)


Dame Vivienne mencipta kemasyhuran pada era 1970-an apabila membawa fesyen punk ke arus perdana dengan membuka butik di King's Road London bersama pengurus Sex Pistols Malcolm McLaren.

Mendiang kemudian menubuhkan jenama fesyen global dengan rangkaian butik yang kini beroperasi di United Kingdom, Perancis, Itali, Amerika Syarikat dan Asia.

Pereka kelahiran Cheshire juga terkenal kerana berkempen mengenai isu seperti pencemaran dan perubahan iklim, dan menyokong pengasas WikiLeaks Julian Assange.

A post shared by Vivienne Westwood (@viviennewestwood)


Vivienne diingati setelah menghasilkan beberapa rekaan ikonik antaranya sut tweed, kemeja-t berslogan dan 'mini-crini' (gabungan crinoline ala era Victorian dan skirt mini).

Beberapa momen di pentas runway juga menjadi ingatan ramai terutamanya pada tahun 1993, yang mana Naomi Campbell terjatuh ketika menyarung persalinan mendiang ketika di Paris, Perancis.



Pada 2021, Dua Lipa pernah menyarung gaun emas Vivienne ketika di karpet merah serta trenchcoat bendera Union Jack ketika persembahan Brit Awards.



Antara lainnya, Harry Styles pernah menggayakan rekaan Vivienne untuk cover Rolling Stone isu September 2022.



Selain itu, Pamela Anderson juga pernah menjadi bualan menerusi runway di Paris Fashion Show 2009 dengan menyarung toga dress dan dramatik tutu yang terangkat ke atas!