,
Berita

Perkhidmatan Kapal Terbang, Kereta Api Terjejas Gara-Gara Gangguan IT Secara Global

Gempak
19/07/2024
08:06 MYT
Gangguan IT nampaknya menjejaskan PC Windows secara global, termasuk Sky News di UK yang tidak dapat menyiarkan TV secara langsung pada pagi Jumaat.
Perniagaan termasuk bank, syarikat penerbangan, syarikat telekomunikasi, penyiar TV dan radio serta pasar raya telah dihentikan di luar talian berikutan gangguan global yang besar-besaran.
Syarikat penerbangan utama AS termasuk American Airlines, Delta Airlines dan United Airlines telah digantung, manakala lapangan terbang di Jerman dan Sepanyol juga melaporkan isu.
Empat jenama Govia Thameslink Railway di UK, Selatan, Thameslink, Gatwick Express dan Great Northern turut mengalami masalah yang sama.
"Kami tidak dapat mengakses gambar rajah pemandu di lokasi tertentu, yang membawa kepada kemungkinan pembatalan notis pendek, terutamanya pada rangkaian Thameslink dan Great Northern.
"Selain itu, sistem utama lain, termasuk platform maklumat pelanggan masa nyata kami, turut terjejas,” kata syarikat tersebut.
Seperti mana Microsoft berkata ia terus menangani ‘kesan berlarutan’ daripada 365 aplikasi dan perkhidmatannya yang berada dalam ‘keadaan terdegradasi’ tidak diketahui sama ada ini adalah isu yang sama yang menjejaskan perkhidmatan lapangan terbang dan kereta api di seluruh dunia.
Pengguna pada subreddit untuk firma keselamatan siber Crowdstrike melaporkan isu di India, Amerika Syarikat dan New Zealand.
Walaupun pengguna di Australia mula melaporkan isu awal pada hari Jumaat, menyatakan mereka telah dikunci keluar dari stesen kerja mereka.
Sumber - Sky News
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Syarikat Penerbangan Tersalah Buat Diskaun, Harga Kelas Pertama Dipotong 85%

gempak
28/08/2024
05:51 MYT
Sebuah syarikat penerbangan terkenal Australia, Qantas Airways Limited menjadi ‘kelam kabut’ selepas tersalah membuka diskaun pada bahagian kelas pertama sehingga 85 peratus.
Berita

Nahas Elmina: Laporan Akhir Dikeluar Beberapa Hari Lagi - Anthony Loke

gempak
14/08/2024
09:25 MYT
Laporan akhir berhubung nahas kemalangan udara Elmina di Shah Alam yang mengorbankan 10 nyawa pada 17 Ogos tahun lalu dijangka dikeluarkan dalam beberapa hari lagi.
Berita

Saksi Nampak Pesawat Berlegar-Legar Di Ruang Udara Sebelum Terhempas, Nahas Di Brazil Ragut 61 Nyawa

gempak
10/08/2024
10:25 MYT
Pesawat itu berlepas dari Casvavel, Parana dan dijadual dalam perjalanan ke lapangan terbang antarabangsa utama Sao Paolo.
Viral

Netizen ‘Bengang’ Pengantin Bergambar Hingga Ganggu Laluan Kereta Api - “Demi Sekeping Kenangan”

gempak
05/08/2024
06:55 MYT
Sepasang pengantin menerima kecaman hebat oleh netizen gara-gara mengambil gambar di sebuah landasan sehingga mengganggu laluan kereta api.
Berita

Ini Antara Syarikat Luar Negara Yang Terjejas Disebabkan Gangguan IT Global

gempak
19/07/2024
10:16 MYT
Gangguan IT Global menggemparkan dunia ketika ini dan antara yang terjejas ialah syarikat penerbangan US, Delta Airlines dan United Airlines yang sudah menggantung penerbangan kerana masalah komunikasi.