Laman Utama

Piala AFF: Tewas 3-1 Secara Agregrat, Thailand Ke Final & Terima Kasih Perjuanganmu Skuad Harimau Malaya

Maliah Surip
10/01/2023
15:50 MYT
Sempat membawa harapan dengan menundukkan Thailand 1-0 pada pusingan pertama separuh akhir Piala Persekutuan Bola Sepak ASEAN (AFF) 2022 di Stadium Bukit Jalil, Malaysia, namun skuad Harimau Malaya harus menerima hakikat masih belum mampu meneruskan kecemerlangan tersebut.
Malaysia tewas 3-0 pada perlawanan kedua separuh akhir AFF yang berlangsung di Stadium Thammasat, Pathum Thani, malam ini.
Gol pertama diperoleh Thailand pada minit ke-19 menerusi Teerasil Dangda sebelum separuh masa pertama terikat 1-0.
Belum sempat bangkit, meski berlaku pertukaran pemain termasuk membawa Safawi Rashid masuk ke padang, Malaysia terus dikejutkan dengan jaringan dari Bordin Phala (minit ke-55) sebelum Adisak Kraisorn meranapkan impian skuad kendalian Kim Pan Gon pada minit ke-71.
Thailand layak ke final selepas mengalahkan Malaysia dengan agregrat 3-1.
Walaupun tewas, rakyat Malaysia tetap berbangga dengan skuad Harimau Malaya kerana telah ‘berperang’ sehingga ke peringat separuh akhir. Terima kasih di atas perjuangan kalian!
Sementara itu BERNAMA melaporkan kemenangan malam ini menamatkan rekod tanpa kemenangan Thailand berdepan Malaysia selepas enam perlawanan sejak 2018 sekali gus membawa motivasi terbaik bagi menghadapi final pertama bertemu juara dua kali, Vietnam, di Stadium Nasional My Dinh, Hanoi, Jumaat ini.
Thailand adalah pasukan paling berjaya dalam kempen Piala AFF sejak penganjuran sulung pada 1996 apabila muncul juara sebanyak enam kali selepas beraksi pada sembilan edisi final sebelum ini.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

8 Kawasan Di Malaysia Catat Cuaca Panas Di Tahap Berjaga-Jaga

gempak
26/07/2024
05:55 MYT
Jabatan Meteorologi (MetMalaysia) mengeluarkan amaran cuaca panas di lapan kawasan di Semenanjung hari ini.
Hiburan

Malaysia Jadi Tuan Rumah BEYBLADE X SEA Cup 2024, Layan Juga Siri BEYBLADE X Di Astro Ceria!

gempak
25/07/2024
17:55 MYT
Para peminat permainan gasing moden dari Jepun, BEYBLADE, dari seluruh Asia Tenggara berkumpul bagi menyaksikan pelancaran BEYBLADE X Southeast Asia Cup (SEA Cup) 2024 baru-baru ini.
Hiburan

THE BOYZ Singgah Berkonsert Di Malaysia September Nanti, Tiket Mula Dijual 31 Julai!

gempak
25/07/2024
16:55 MYT
Penantian bakal berakhir untuk peminat- peminat K-Pop selepas penganjur konsert Star Planet mengumumkan kedatangan kumpulan bintang idola K-Pop, The Boyz ke Malaysia buat kali pertama.
Viral

Lelaki Berpakaian Wanita ‘Kantoi‘ Curi Baju Dalam

gempak
25/07/2024
04:01 MYT
Perbuatan seorang lelaki yang mencuri pakaian dalam di sebuah kawasan kejiranan berjaya dirakam melalui kamera litar tertutup (CCTV).
Viral

Tak Sampai 15 Saat, Kos Hukuman Gantung Di Malaysia Mahal - “Macam Tak Berbaloi…”

gempak
24/07/2024
12:55 MYT
Seorang pengguna di aplikasi X berkongsi kos hukuman gantung pesalah di Malaysia yang didakwa mencecah RM1,975 seorang.