PMTepiKakGee

#PMTepiKakGee: Ibu Mentua Meninggal, Menantu Masih Rasa Bersalah Dan Rasa Berdosa

Kak Gee
05/11/2020
14:59 MYT
SOALAN
Kak Gee, saya kenalkan diri sebagai Salina. Saya sudah 5 tahun berkahwin dan setahun lalu ibu mentua saya meninggal dunia.
Namun sehingga kini saya masih rasa bersalah dan berdosa terhadapnya kerana sepanjang berkahwin, hubungan saya dengan ibu mentua tidak pernah akrab. Walaupun tak bermusuh tapi pasti ada saja perkara yang saya atau arwah ibu mentua saling tak sepakat.
Sewaktu dia jatuh sakit, saya pun masih ego dan tak terfikir untuk ambil peluang meminta maaf dengannya di atas sikap kasar atau perbuatan saya kepadanya.
Jadi saya rasa bersalah sebab saya takut sebenarnya ibu mentua tak maafkan saya, Kak Gee.
Yang Benar, Salina
JAWAPAN
Hi Salina. Ada pepatah Melayu yang lebih kurang berbunyi kalau di depan mata tak dihargai, tapi apabila sudah tiada barulah kita akan terasa banyak perkara.
Apapun Kak Gee harap Salina jangan menyimpan perasaan rasa bersalah itu terlalu lama. Sebaliknya tukarkan perasaan itu kepada doa yang tak pernah putus buat arwah ibu. Doakan supaya arwah tenang di sana.
Insya Allah, Kak Gee percaya arwah ibu mentua sudah lama memaafkan anda sebelum dia meninggal dunia.
Kak Gee percaya apa yang berlaku di antara kalian pun bukannya sebuah permusuhan, tapi adalah perselisihan faham yang tidak disimpan dalam hati.
Dan sekarang jadilah isteri yang menjaga anak lelaki arwah ibu mentua anda dengan baik. Santuni keluarganya dengan ikhlas dan baik supaya hubungan kekeluargaan anda dan keluarga suami semakin baik.
Kak Gee: Jika ada sebarang masalah, hantarkan persoalan anda di laman sosial Astro Gempak, Facebook, Instagram atau Twitter... PM Tepi je!
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Gaya Hidup

Pahala Rosak Jika Ungkit Pemberian

gempak
13/07/2024
02:55 MYT
Hati siapa tidak tergores jika hadiah diterimanya terus-menerus jadi bahan ungkitan si pengirim seolah-olah mereka tidak rela dan terpaksa memberi.
Viral

Takut Dosa, Dahlia Rizal Cuba Dulu Produk Sebelum Terima Jadi Duta - "Menipu Tak Bagus"

gempak
16/06/2024
00:00 MYT
Pempengaruh media sosial, Dahlia Rizal enggan menanggung dosa dan bimbang azab di akhirat dengan menipu pengguna menerusi reviu produk yang tidak dicubanya terlebih dahulu.
Hiburan

Ibu Mentua Dah Tanya Bila Nak Ada Anak Kedua, Elisya Sandha Pula Mahu Beli Rumah

gempak
10/06/2024
11:55 MYT
Pelakon Elisya Sandha mengakui ibu mentuannya iaitu pengarah dan pelakon Sheila Rusly sudah menyuarakan hasrat untuk mempunyai cucu kedua.
Hiburan

“Dia Hubungi Rakan-Rakan Aliff Untuk Mengaibkan Saya…” - Bella Astillah Tunjuk Bukti Voice Note, Dedah Perangai Sebenar Ibu Mentua

gempak
03/04/2024
20:44 MYT
Bella ada bukti.
Viral

Isu Pengikut Media Sosial Kurang Senang Dengan Mentua, Isteri Fizo Berpendapat – “Masuk Saja Alam Perkahwinan, Kita Tiada Pilihan”

gempak
18/02/2024
09:55 MYT
Fazeera beri pendapat mengenai mentua.