Seorang influencer dari China, Tizi, disiasat pihak berkuasa tempatan selepas video aksi dirinya memperoleh sebelum memakan anak jerung putih disiarkan sebagai konten di platform media sosialnya.

Pseudonym Tizi atau dikenali dalam kalangan masyarakat media sosial sebagai Tizi sebelum ini menunjukkan kepada lebih lapan juga pengikutnya bagaimana dia memperoleh seekor anak jerung putih sebelum memasaknya dalam beberapa jenis masakan.

“Ia mungkin nampak ganas, tapi percayalah isinya sangat lembut,” ujar Tizi dalam video yang telah dipadam selepas menimbulkan kontroversi dan kecaman itu.

Menerusi video sama yang dikongsikan pada pertengahan Julai lalu itu, Tizi antaranya dilihat berbaring di sebelah anak jerung putih itu untuk menunjukkan saiz dan tinggi haiwan terlindung tersebut.

Dia kemudian memotong ikan yang dipercayai punya ketinggian sekitar dua meter kepada beberapa bahagian.

Ia antaranya diperap sebelum dimasak secara BBQ. Kepala ikan jerung putih tersebut kemudian dibuat sup.

Kerana tindakan dan aduan yang diterima, pihak berkuasa kini dilaporkan menyiasat tentang video tersebut.

Wanita itu dikatakan berhadapan dengan maksimum 10 tahun penjara jika didapati bersalah.

Ikan jerung putih adalah antara spesis ikan yang dilindungi kerana semakin pupus termasuk di China.

Tizi bagaimanapun mengatakan dia memperoleh ikan tersebut secara sah. Namun dakwaan tersebut diragui kerana penjualan anak ikan jerung kering biasanya diproses sebagai makanan kucing dan boleh dibeli secara atas talian.

Kredit Foto: The Mirror