Selepas tampil dengan Zikir, Selawat dan Pesanan Untuk Bilal tahun lalu, kini penceramah dan selebriti PU Riz atau Haris Ismail muncul dengan single berjudul Jodoh Ajal Rezeki berkolaborasi bersama penyanyi Faizal Tahir.

Menariknya, lagu hasil ciptaan Firdaus Rahmat dan Fahimi Rahmat, lirik oleh mereka berdua serta Haris dan Faizal itu turut menampilkan Neelofa.

Menurut Haris, pembabitan isterinya itu adalah yang pertama dalam sebuah lagu dan video muzik (MV) selain menyifatkan ia sebuah karya yang cukup istimewa.

"Lagu ini sudah siap sepenuhnya tahun lalu. Cuma, baru bulan lepas kami siapkan MV. Lagu ini cukup bermakna bukan saja melodi tapi liriknya juga. Jika dihayati, penuh keinsafan dan boleh menitiskan air mata. Ini kerana, ia cukup dekat dengan kehidupan seharian kita.

"Pendek kata, apa yang ingin disampaikan dalam lagu ini adalah sejauh mana kita merancang, sehebat mana kita merancang Allah jua sebaik-baik perancang. Dalam apa jua keadaan berlapang dada dan berdamailah dengan takdir Allah dan reda.

"Kemunculan Neelofa pula bagi melengkapkan lagi kisah lagu ini yang mana dia bukan saja berlakon dalam MV tapi juga menyumbangkan suaranya dengan membacakan maksud sepotong ayat al-Quran," katanya.

Selain Neelofa, MV itu turut menampilan Faizal berlakon bersama Haris sebagai bapa dan anak yang memaparkan bagaimana hubungan mereka renggang dan bergaduh hingga akhirnya berbaik semula.

"Lagu ini untuk kita semua. Mungkin ada antara kita yang pernah melalui pengalaman ini. Jadi, saya berharap lagu ini dapat diterima baik.

"Paling penting, saya mahu peminat dan pendengar memahami maksud yang ingin disampaikan. Ini juga satu lagi bentuk dakwah daripada kami," katanya.

Lagu terbitan Faithful Music itu sudah dilancarkan secara rasmi sejak beberapa hari lalu sementara MV pula boleh ditonton di saluran YouTube Faithful Music.