,
Laman Utama

“Rakyat Dah Tahu Hidup Dengan Covid-19”- KJ Gembira Tiada Peningkatan Mendadak Selepas Raya

Awani
19/05/2022
22:01 MYT
Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin percaya rakyat Malaysia ada kemampuan untuk menjayakan fasa peralihan ke endemik.
Menurutnya, ia terbukti apabila tiada peningkatan mendadak kes COVID-19 direkodkan selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri.
Justeru, beliau mengucapkan tahniah kepada rakyat Malaysia dari segi tingkah laku yang baik pada Fasa Peralihan Ke Endemik.
“Tahniah rakyat Malaysia. Kita melihat dari segi tingkah laku rakyat Malaysia sangat baik dalam fasa peralihan endemik. Di kawasan terbuka luar pun masih lagi pakai pelitup muka.
“Jadi maknanya rakyat Malaysia sudah tahu macam hendak hidup dengan COVID-19 dan mereka juga tahu sekiranya ada gejala, jangan keluar, jangan campur dengan masyarakat untuk asingkan diri.
“Jadi nampak rakyat Malaysia memang ada kemampuan untuk menjayakan peralihan ke endemik ini,” katanya pada sidang media selepas merasmikan program Hari Asma Sedunia 2022 di sini pada Khamis.
Beliau berkata demikian bagi mengulas jangkaan sesetengah pihak yang meramal kes COVID-19 akan naik mendadak selepas Aidilfitri namun selepas dua minggu, keadaan masih terkawal dan tiada peningkatan mendadak berlaku.
Dalam pada itu, Khairy berkata, faktor vaksinasi juga turut mendorong kejayaan Malaysia membendung wabak berkenaan.
“Vaksinasi ini membantu mengurangkan kesan yang buruk (kepada pesakit COVID-19) dan kita tengok sekarang ini hospital kita tidak lagi penuh dengan kes COVID-19.
“Keadaan ini membolehkan banyak kes lain dapat kita selesaikan sekarang bagi tumpuan bagi asma dan penyakit serius yang lain,” katanya.
Katanya lagi, tahap pematuhan tinggi yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia ini juga secara tidak langsung turut membolehkan pihak berkuasa terutamanya Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tidak perlu lagi menguatkuasakan undang-undang dengan memberikan kompaun seperti mana dilaksanakan sebelum ini.
Sumber: Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Kes Rogol: "Tindakan Da'i Syed Tidak Dapat Diterima Akal" - Hakim

gempak
30/08/2024
11:25 MYT
Mahkamah Sesyen Putrajaya pada Jumaat memutuskan bahawa, tindakan Da'i Syed sebagai seorang pendakwah, merogol seorang wanita berusia 23 tahun, merupakan suatu yang tidak dapat diterima akal secara munasabah.
Berita

Polis Rakam Keterangan 8 Individu Kes Kematian Nidza Afham

gempak
17/08/2024
07:55 MYT
Polis merakam keterangan lapan individu susulan kes melibatkan kematian penyanyi, Muhammad Nidza Afham Mokhtar, 23, yang mayatnya ditemukan di Sungai Klang, pada Khamis.
Berita

Hilang Selama 8 Bulan, Ini Kronologi Kes Pembunuhan Kejam Cikgu Istiqomah

gempak
12/08/2024
04:52 MYT
Kehilangan seorang guru wanita sejak lapan bulan lalu, akhirnya terjawab selepas polis mengesahkan mayat tanpa kepala dan tangan dijumpai dibuang di dalam tong sampah di dalam longkang yang ditemui pada 31 Disember tahun lalu, dikenal pasti sebagai Istiqomah Ahmad Rozi, 33.
Berita

Polis Siasat Motif Penculikan Albertine Leo Mungkin Berunsurkan Pedofilia

gempak
06/08/2024
11:25 MYT
Polis sedang menyiasat motif penculikan kanak-kanak perempuan berusia enam tahun Albertine Leo Jia Hui, termasuk kemungkinan suspek lelaki yang ditahan semula dalam kes itu merupakan seorang pedofilia.
Berita

Jumpa Alat Mainan S*ks, Bahan Penganiayaan S*ksual Kanak-Kanak… Polis Tangkap Semula Suspek Culik Albertine Leo

gempak
04/08/2024
07:25 MYT
Polis membuat tangkapan semula terhadap suspek kes culik kanak-kanak perempuan enam tahun, Albertine Leo Jia Hui, pada Ahad.