Zaman media sosial, ramai yang berlumba-lumba menghasilkan content hingga sanggup menggadaikan maruah dan harga diri demi mendapat populariti.

Ada juga sebilangan besar pempengaruh yang menjadikan amalan sedekah terutama kepada golongan asnaf sebagai content di media sosial hingga memalukan mereka.

Mengulas mengenai perkara itu, kata pendakwah bebas, Ustaz Yaakub Yusra Mohd Yusof, menjaja maruah asnaf disifatkan tindakan kurang bertanggungjawab.

"Kalau gambar mak, ayah, adik-beradik kita orang publikkan untuk content mereka, ya bagi bantuan tapi point utamanya mengaibkan!

"Saya yakin orang susah pun tak mahu tapi kadang-kadang mereka terpaksa. Mereka juga ada maruah. Memberi tak salah tapi jangan mencalarkan maruah orang lain," katanya dalam video yang tular di media sosial.

Video Pengasas Murtadha Dakwah Centre (MADAD) itu sehingga kini telah ditonton sebanyak 163,000 kali di Facebook dan 132,000 kali di Twitter sejak tular beberapa hari lalu.


Menerusi video berdurasi 2 minit 24 saat itu, Ustaz Yaakub menunjukkan cara-cara menggunakan mesin ATM beras, Rice for Asnaf yang dicipta oleh MADAD khusus untuk golongan berkenaan, sebelum disapa pertanyaan oleh seorang wanita yang mengajukan soalan apabila golongan asnaf dipergunakan sebagai content.

Dalam video sama, Ustaz Yaakub turut berkongsi manfaat mesin ATM Beras yang diusahakan oleh MADAD untuk memudahkan pihaknya menghulurkan sumbangan kepada asnaf.

Namun, ada juga yang memandang serong usaha yang dilakukan oleh MADAD. Mengulas mengenai perkara itu, kata Ustaz Yaakub, pihaknya menerima pandangan secara berlapang dada.

"Bukan view yang dicari tapi manfaat daripada perkongsian untuk ummah. Normallah, ada yang sambut baik tak kurang juga yang mempertikaikan.

"Yang kritik tak setuju tak apa, yang penting MADAD buat mesin ini untuk mudahkan golongan asnaf terima bantuan dan manfaat.

"Mesin ATM Beras yang MADAD buat ni salah satu cara untuk tutup rasa malu dan segan asnaf minta bantuan. Hanya apply kad dan lepas tu mai berusan dengan mesin ja. Tak jumpa dah orang.

"Yang susah ambil beras, yang senang sumbang beras. Kan best ada ekosistem macam tu," jelasnya.

Beberapa lokasi di sekitar Kedah telah dikenalpasti oleh MADAD untuk meletakkan mesin ATM beras antaranya di ADZ Edar, Surau Taman Malinja, PKWR Kuala Ketil, Masjid Tmn Keladi, KRT Taman Sinar Mentari, PKWR Merbok dan Masjid Muzaffar Shah.

100 asnaf yang berminat boleh mendaftar sebagai pemegang Kad ATM Beras menerusi MADAD.


***Untuk kemaskini berita terkini, cepat & mudah, langgan saluran Telegram Gempak!
Dah mengundi artis kegemaran korang di AME 2021? Klik banner di bawah untuk mengundi!