,
Laman Utama

Rancang Bayaran Balik Pinjaman PTPTN Dengan Lebih Konsisten, Eh Ada Diskaun Sehingga 15% Tau!

Fiza Kamarudin
05/01/2022
04:43 MYT
Dalam pembentangan Bajet 2022, Kerajaan bersetuju memberikan diskaun bayaran balik pinjaman kepada peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)
Ada pelbagai cara yang boleh dilakukan untuk memudahkan proses bayaran balik pinjaman PTPTN ni tau!
Korang boleh pilih nak buat bayaran secara:
1. Potongan gaji - hanya perlu layari https://www.ptptn.gov.my/potonggajionline/ dan isikan nombor kad pengenalan baharu untuk tujuan carian - korang akan dibawa muka surat seterusnya yang tertera butiran maklumat anda dan klik butang ‘mohon’ - Ikut arahan seterusnya. Mudah kan?
2. Debit terus (direct debit) - layari https://www.ptptn.gov.my/direct_debit/direct_debit.html dan ikuti tiga langkah mudah untuk membuat bayaran semula. Tak perlu beratur di kaunter atau berdiri lama-lama…Semuanya di hujung jari je!
Ada tiga kategori diskaun untuk bayaran balik pinjaman PTPTN korang:
Bagi kategori pertama, peminjam yang membuat penyelesaian penuh pinjaman layak mendapat diskaun sebanyak 15 peratus atas baki hutang.
Peminjam yang membuat bayaran sekurang-kurangnya 50 peratus daripada baki hutang dalam sekali bayaran pula, diberikan diskaun 12 peratus.
Bagi kedua-dua kategori ini, peminjam perlu mendapatkan pengesahan baki hutang melalui portal rasmi PTPTN atau menghubungi Eksekutif Pemasaran PTPTN di https://www.ptptn.gov.my/hubungi-ptptn.
Sementara itu, kategori ketiga pula membabitkan diskaun 10 peratus untuk bayaran balik melalui potongan gaji atau debit terus (direct debit) mengikut jadual.
Peminjam yang sedang membuat bayaran balik pinjaman melalui potongan gaji atau debit terus (direct debit) juga layak menerima diskaun 10 peratus tertakluk kepada bayaran balik yang diterima oleh PTPTN mulai 1 November 2021 hingga 30 April 2022.
Insentif diskaun akan dikemas kini dalam akaun pinjaman peminjam pada setiap akhir bulan dan peminjam boleh membuat semakan penyata masing-masing mulai tujuh hari bulan pada bulan berikutnya.
Rebutlah peluang ini untuk membayar semula pinjaman PTPTN anda dan gunakanlah insentif diskaun yang ditawarkan ini sebaik mungkin.
Rancanglah bayaran balik pinjaman dengan lebih konsisten demi kelestarian generasi akan datang.
PTPTN sentiasa komited dan bersedia untuk membantu peminjam selaras dengan inisiatif #PTPTNSediaBantu.
Untuk sebarang pertanyaan, peminjam boleh melayari portal rasmi PTPTN di ruangan Soalan Lazim atau hubungi PTPTN melalui saluran berikut:
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Advertorial

Sakit Hati Nak Stream X-Change Tapi Internet Slow? Tak Perlu Pening Kepala Langgan Pelan redONE Postpaid 5G SMART Untuk Telefon Pintar 5G PERCUMA Serta Data Pantas Tanpa Drama!

gempak
31/08/2024
05:55 MYT
Bayangkan tengah syok layan drama tapi internet asyik buffering, siapa je yang tak annoyed kan?
Advertorial

Sheriff Jalankan Misi Ops CLEAR Tewaskan Halangan, Bagaikan Syampu CLEAR Takkan Sentap Bila Seratus Peratus Mantap!

gempak
23/08/2024
07:20 MYT
Tidak dinafikan kehidupan sebagai selebriti pasti menjadi sorotan masyarakat sama ada dari segi kehidupan mahu pun penampilan.
Advertorial

Talentbank Umum Senarai Universiti Pilihan Majikan 2024, Sasar Untuk Tingkatkan Peluang Pekerjaan Selepas Tamat Pengajian

gempak
05/08/2024
06:55 MYT
Talentbank, dalam menerajui dan meningkatkan daya kebolehpasaran para graduan serta menghubungkan bidang akademia dengan sektor industri, telah mengumumkan senarai yang dinantikan ramai iaitu senarai Universiti Pilihan Majikan 2024.
Advertorial

Nak Tonton Ke Kodiang With Love Dengan Barisan-Barisan Pelakon? Beli Ribena Untuk Berpeluang Memenangi Tiket Secara Eksklusif Ke Tayangan Drama

gempak
16/05/2024
13:25 MYT
Buat peminat-peminat Ke Kodiang With Love, apa persamaan Hun Haqeem dengan Ribena? Nak tahu jawapannya? Mestilah dua-dua sama-sama manis! Jadi untuk tambahkan lagi kemanisan itu, Ribena telah menjalankan satu pertandingan di mana peminat-peminat berpeluang menyaksikan tayangan Ke Kodiang With Love finale bersama pelakon-pelakon drama tersebut.
Advertorial

Teringin Rasai Pengalaman Percutian Bermusim Paling Best? Melbourne Adalah Jawapannya

gempak
28/04/2024
08:55 MYT
Bestnya Melbourne!