Tahukah anda sebanyak 24 bilion gambar swafoto telah dimuat naik ke media sosial pada tahun 2015? Malah purata selfie diambil telah meningkat secara mendadak sekitar 93 juta sehari pada tahun lepas.

Jangan terkejut kerana di Instagram, sebanyak 10 gambar swafoto telah dimuat naik ke platform itu setiap 10 saat.

Yes guys 10 saat! Banyak bukan?

Senang cerita dalam dunia media sosial hari ini, mengambil swafoto menjadi sangat popular dan keperluan.

Namun persoalannya adakah anda benar-benar yakin teknik yang digunakan adalah yang terbaik?

Nak raya dah kan? So, apa kata anda cuba tips mudah ini sebelum ada followers yang komen ‘boringgggg’ dekat Instagram tu.

#1 Belajar Cari Angle Terbaik Anda





Learn from the best!

Kalau sebut tentang ratu swafoto, pastinya selebriti antarabangsa Kim Kardashian pilihan terbaik.

Ini adalah satu nasihat daripada Kim Kardashian yang anda patut praktikkan.

Apabila mengambil gambar, turunkan sedikit dagu manakala kamera terus dinaikkan ke atas.

Teknik ini memastikan wajah anda kelihatan lebih runcing disamping menyorokkan bahagian lemak di dagu anda.

Malah ketika mengambil gambar, pegang kamera dan pastikan bahagian bawah telefon di paras mata.

Teknik ini bakal membuatkan anda kelihatan seperti supermodel di pagi raya!


#2 Cari Sumber Cahaya Natural





Mungkin ramai menganggap cahaya daripada lampu adalah sumber terbaik untuk berswafoto. Namun hakikatnya cahaya matahari itu lebih kelihatan semula jadi.

Contoh yang terbaik adalah ketika anda di pejabat atau rumah, daripada menggunakan cahaya daripada skrin komputer atau lampu, cuba bergerak ke tepi tingkap untuk dapatkan cahaya yang lebih semula jadi.

Satu kelebihan cahaya semulq jadi ini ia boleh membuat lingkaran di bawah mata dan bayang-bayang hilang sepenuhnya.

Namun, jika anda mengambil gambar berlatarbelakangkan cahaya yang terlalu terang, anda boleh guna fungsi 'High Dynamic Range (HDR) Seflie' yang terdapat pada telefon pintar anda.

Pastikan telefon anda ada fungsi ini ya!


#3 Jaga Background Anda





Tidak dinafikan swafoto lebih memfokuskan wajah anda, namun ia tidak bermakna anda harus abaikan apa yang berada di belakangnya.

Cari latar belakang yang menarik dan unik bagi menonjolkan lagi imej. Paling senang, cuba ambil gambar berlatar belakangkan daun-daun hijau atau bunga yang warnanya lebih 'vibrant'.

Namun jika situasi ini masih menjadi masalah, anda boleh guna mod potrait pada gambar anda. Pastikan juga telefon pintar anda mempunyai fungsi potrait pada mod swafoto.


#4 Pastikan Kamera Beresolusi Tinggi




Gambar: huaweimobilemy

Pastikan telefon pintar anda mempunyai sekurang-kurangnya 25MP untuk kualiti swafoto berada di tahap yang bagus.

Resolusi yang rendah bukan saja membuatkan imej anda kabur dan pecah, perincian terutamanya pada rambut dan baju tidak begitu 'naik seri'.

Oleh itu sebelum membeli telefon pintar pastikan resolusi gambar berada di tahap 'top notch'.

Nak lebih bagus, cari kamera depan dengan mod ‘AI Beautification’ bagi membuatkan wajah anda lebih cantik.


#5 Jadi Lebih Kreatif!





Jangan biarkan gambar swafoto anda kelihatan suram dan tidak bermaya. Sesekali anda harus bereksperimen dengan meletakkan filter atau fungsi Augmented Reality (AR).

Serlahkan sisi 'fun' anda dengan meletakkan beberapa elemen extra yang ada pada peranti. Jika anda mahu memilih telefon pintar baru, carilah peranti yang mempunyai keupayaan ini.

Gambar ini akan bukan saja membuatkan gambar kelihatan lebih ceria, malah swafoto anda akan lebih menyerlah!

HUAWEI Nova 4 Dan Nova 4e Pilihan Terbaik Swafoto


Jika dilihat pada teknik berswafoto di atas, telefon pintar HUAWEI Nova 4 dan Nova 4e merupakan pilihan terbaik untuk anda yang masih tercari-cari peranti terbaru dan berkualiti.

HUAWEI Nova 4 mempunyai lensa kamera hadapan 25 MP berdefinisi tinggi manakala kamera belakangnya pula adalah 20 MP sistem’triple’ lensa kamera belakang dengan 20 MP sensor utama dan lensa 16 MP ultra-wide-angle dan juga 2MP lensa 'depth of field'.

Bagi HUAWEI Nova 4e pula ia dilengkapi lensa hadapan 32MP dengan AI Beautification. Kamera belakang pula, Nova 4e dilengkapi dengan tiga kamera beresolusi 24MP + 8MP Ultra Wide Angle + 2MP lensa 'depth of field'.


Untuk teknik selfie pula, kedua-dua peranti ini disertakan dengan fungsi HDR Selfie, Potrait Selfie serta teknologi AR untuk penggunaan Qmoji.

Tambah menarik, kedua-dua telefon ini mempunyai fungsi Video ringtones untuk panggilan masuk. Anda kena cuba fungsi ini.

PELUANG KAD VIP RM1,000!


Telefon pintar HUAWEI nova 4 dan 4e kini boleh dibeli pada harga RM1,699 dan RM1,199 di semua HUAWEI Experience Stores, pusat pameran HUAWEI dan mana-mana cawangan penyedia perkhidmatan telco utama di Malaysia. Anda boleh lihatnya di sini.

Paling menarik, jika anda beli mana-mana telefon pintar HUAWEI nova 4 Series dalam bulan Ramadan ini, anda layak untuk dapat Kad VIP bernilai RM1,000.

Selain itu, dengan pembelian Nova 4 dan 4e melalui HUAWEI online official store, anda juga akan mendapat HUAWEI Band 3 bernilai RM239 dengan percuma.

Pengguna HUAWEI nova 4 Series juga berpeluang untuk memenangi sebuah HUAWEI MediaPad M3 Lite bernilai RM999 melalui Raya Campaign daripada HUAWEI. Anda boleh dapatkan maklumat lanjut di sini.