,
Laman Utama

Robinsons Tutup Operasi Di Malaysia Kerana Tekanan COVID-19

Azwa Rahman
30/10/2020
12:50 MYT
Robinson Co. (Malaya) Sdn Bhd akan menutup dua gedung beli-belah yang terletak di The Gardens Mall dan The Shoppes di Four Seasons Place.
Gedung serbaneka itu juga sudah memulakan proses pembubaran berikutan ketidakmampuannya untuk meneruskan operasi kerana permintaan yang lemah.
Robinsons, antara pengusaha gedung serbaneka di seluruh dunia terus mengalami kesan pandemik COVID-19, terutamanya dari segi jualan gedung berbanding jualan dalam talian.
Pengurus Besar Kanan Robinsons, Danny Lim berkata perubahan landskap pengguna menyukarkan syarikat untuk berjaya dalam tempoh jangka panjang dan ditambah pula dengan pandemik yang memburukkan lagi keadaan.
Pengusaha gedung beli-belah itu mengakui permintaan untuk konsep gedung serbaneka telah menyusut dengan ketara dengan laporan menunjukkan kemerosotan dalam jualan runcit, mencatatkan kadar pertumbuhan negatif 8.5 peratus di Malaysia untuk suku pertama 2020 berbanding tempoh yang sama setahun lepas.
Pada masa sama, gedung Robinsons di Singapura turut mengalami proses pembubaran yang serupa dengan pelantikan Cameron Duncan dan David Kim dari KordaMentha sebagai penyelesai sementara.
Sementara itu, tertakluk kepada pengesahan, penyelesai yang dilantik berharap gedung-gedung ini akan tetap dibuka pada minggu-minggu mendatang bagi memudahkan penjualan akhir sebelum ditutup.
Sumber: Astro Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Lelaki Rempuh Kedai Bekas Kekasih Selepas Berpisah

gempak
12/09/2024
14:59 MYT
Seorang lelaki berdepan hukuman penjara ‘untuk tempoh lama’ kerana merempuh kedai milik bekas kekasihnya dalam cubaan membunuh mangsa selepas hubungan mereka putus, lapor akhbar The Sun UK.
Viral

Lelaki Selamba Kencing Depan Kedai Mixue

gempak
06/09/2024
07:25 MYT
Perbuatan seorang lelaki di Kupang, wilayah Nusa Tenggara Timur yang selamba membuang air kecil di hadapan sebuah kedai mengundang kecaman orang ramai.
Viral

Pelanggan Tersilap Bayar Makanan RM26.60 Jadi RM2,660, Pemilik Kedai Mahu Pulangkan Duit

gempak
04/09/2024
15:55 MYT
Sebuah restoran tempatan mendapat perhatian ramai baru-baru ini apabila seorang pelanggan secara tidak sengaja memindahkan duit sebanyak RM2,660.
Viral

Aney Tular ‘Fight One By One’ Kini Sudah Jadi Influencer? Jom Baca Fakta Menarik Tentang Dirinya!

gempak
27/06/2024
09:55 MYT
Seorang lelaki berbangsa India yang sebelum ini viral kerana video tularnya bergaduh dengan seorang pemilik kedai runcit awal Jun lalu, kini aktif mempromosikan restoran dan kedai makan di sekitar Bentong, Pahang.
Hiburan

Selepas 17 Tahun, Ini Sebab Jovian Mandagie Hentikan Operasi Jenama Fesyen - "Saya Mula Sedar Bahawa..."

gempak
10/05/2024
04:00 MYT
Datuk Jovian Mandagie mengumumkan telah membuat keputusan untuk menghentikan sementara jenama fesyennya, Jovian Mandagie dan Jovian ready-to-wear setelah 17 tahun berada dalam dunia fesyen.