Pelakon cantik dan pengacara Mira Filzah, 27, tampil bersuara mengenai isu royalti yang perlu dibayar sepanjang karya ditayangkan di platform televisyen dan digital.

Menurut Mira, dia berasa kasihan melihat nasib penggiat seni terutama pelakon senior yang sudah tidak mampu bekerja untuk menyara kehidupan.

“Royalti kepada pelakon sebenarnya saya nampak di kaca televisyen. Kita ada pelakon yang ramai dan mereka pun semakin meningkat usia.

“Pelakon lama kadang-kadang ada juga yang tak sihat dan sakit sehingga tak boleh berlakon lagi.

"Saya kesian sebab pelakon adalah freelance dan hanya bergantung inisiatif sendiri untuk ada epf, kwsp dan sebagainya.

"Drama mereka masih lagi ditayangkan tapi mereka tak dapat apa-apa. Bagaimana nasib mereka yang betul-betul kerja keras?

“Jadi untuk orang lama, ini yang sepatutnya kita bantu. Royalti adalah salah satu perkara yang boleh support sehingga akhir hayat mereka selagi ia ditayangkan dan diterima ramai," katanya kepada Gempak.

Mira menyuarakan pandangan ini di platform pengstriman, Nurflix.TV dan disambut baik oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Syah Mohamed.

Sementara itu, Mira atau nama sebenarnya Nur Amirah Filzah Badioezaman percaya setiap tayangan semula pasti ada pulangan.

"Saya percaya bila ia ditayangkan semula pasti pihak tersebut akan dapat sesuatu contohnya klien, iklan dan sebagainya.

"Kenapa tak boleh kita kongsikan sedikit dengan pelakon-pelakon yang terlibat. Contohnya kisah Wan Maimunah dan ada juga kisah orang di belakang tabir yang sudah lama bekerja.

"Itu yang saya rasa macam sayangnya kalau mereka tak dapat royalti ini, sekurang-kurangnya dapat membantu mereka ketika susah nanti," katanya lagi.

Terbaru, Mira bakal muncul dalam program terbaru Nurflix, berjudul Mira Mira On The Wall.