Akur dengan permintaan NGO Pertubuhan Kaum Dayak menuntut permohonan maaf terbuka kepada penduduk negeri Sarawak, personaliti media sosial Ryzal Ibrahim dan Maryam Younarae tampil bersemuka pada Sabtu.

Ryzal bersama Maryam bertemu dengan wakil daripada Persatuan Anak Borneo Semenanjung (PABS) untuk membuat permohonan maaf terbuka yang disiarkan secara langsung di Facebook persatuan tersebut.

"Pada hari itu kami ke stesen televisyen untuk sebuah rakaman program, Maryam akan pakai pakaian tradisional setiap kaum.

"Pada waktu itu, sejujurnya saya nampak cantik cuma ketika merakamkan video terbabit saya melebihi had gurauan.

"Saya hanya bergurau dengan Maryam, saya minta maaf lagi sekali. Andai mengguris hati atau menghina kaum Iban saya minta maaf. Kalau perlu minta maaf orang Sarawak, saya akan ke sana.

"Saya hidup berbilang kaum, saya menghormati setiap budaya. Ini kali pertama kesilapan saya membuat gurauan begitu.

"Memang patut saya dihukum orang ramai dan terima kecaman. Ini memberi pengajaran dan akan lebih berhati-hati tidak bergurau tentang makanan, bahasa dan apa juga khazanah negara kita," kata Ryzal.

Selain permohonan maaf secara terbuka, Ryzal juga terbuka untuk berunding mengenai penyelesaian terbaik bagi meleraikan kemelut yang melanda termasuk permohonan maaf mengikut adat istiadat orang Iban.

"Saya menerima apa sahaja bentuk penyelesaian, jika perlu diselesaikan mengikut adat istiadat Sarawak, saya terima. Saya sanggup," katanya.



Dalam pada itu, Ryzal mengakui sudah berhubung dengan pegawai penyiasat Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Miri berhubung laporan polis yang dibuat ke atasnya bagi memberikan kerjasama.

Kes disisat mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan kerana sengaja mengaibkan dengan niat hendak membangkitkan pecah keamanan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.

Terdahulu, tular sepotong video yang dirakamkan Ryzal sendiri mengulas mengenai pakaian Ngepan Iban yang dipakai Maryam untuk satu program televisyen.

Dalam video terbabit, Ryzal menyamakan pakaian terbabit seperti kain buruk, duit syiling dan alas televisyen yang kemudiannya mencetuskan kemarahan ramai.