,
Laman Utama

Satu Keluarga Tidak Dapat Melancong Ke Luar Negara Gara-Gara Tak Renew Passport 6 Bulan Awal

Izwan Isa
15/08/2023
07:50 MYT
Nampaknya, impian satu keluarga untuk menaiki kapal persiaran dan bercuti ke luar negara tergendala gara-gara ada dalam kalangan mereka tidak memperbaharui passport sebelum tempoh sah 6 bulan yang ditetapkan.
Menerusi satu video viral di TikTok, si ibu memberitahu yang mereka tidak dibenarkan berlepas oleh pihak Imigresen sungguhpun mereka sudah berada di Pelabuhan Klang, Selangor bersiap sedia untuk bercuti.
Dalam masa yang sama, si ibu memberitahu yang hanya satu passport milik seorang sahaja anaknya yang lepas untuk ke luar negara, sementara yang lain perlu diperbaharui kerana melangkaui tempoh enam bulan yang ditetapkan.
Menurut si ibu, dia sudah membayar sejumlah wang RM5,000 bagi tujuan percutian berkenaan. Namun, agensi yang menguruskan percutian tersebut tidak menjawab panggilan wanita itu.
Menerusi tinjauan Gempak di platform X, ada dalam kalangan netizen berpendapat, setiap orang yang memiliki passport perlu cakna dengan peraturan yang telah ditetapkan oleh kerajaan.
Ada juga berpendapat agensi pelancongan tersebut sepatutnya perlu memberi peringatan kepada pelanggan terutama mereka yang jarang menggunakan passport untuk ke luar negara.
Meerut laman web Kementerian Luar Negari, pemegang passport Malaysia perlu memperbaharui passport mereka sekurang-kurangnya enam bulan sebelum tamat tempoh.
Sumber: TikTok dan Kementerian Luar Negeri
BACA: Ambil Segera! Pasport Yang Tak Dituntut Akan Batal Dalam Tempoh…​
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Terkini

Mahu Melancong Dengan Mudah? Jom Baca 5 Fakta Tentang Aplikasi Journify Holidays

gempak
04/07/2024
18:00 MYT
Malaysia Aviation Group (MAG) telah mengumumkan pelancaran aplikasi percutian, Journify Holidays yang akan berlangsung dari 3 hingga 5 Julai 2024 di Lot 10 Bukit Bintang.
Berita

Pasport Singapura Paling Berkuasa Di Dunia, Boleh Melawat Ke 195 Negara Tanpa Visa

gempak
30/06/2024
01:00 MYT
Singapura berada di tempat teratas pasport paling berkuasa di dunia pada tahun ini membolehkan pemegangnya melancong ke 195 negara tanpa mendapatkan visa terlebih dahulu, lapor South China Morning Post (SCMP).
Viral

Ada Yang Pertikai Anak Terlalu Biadap, Zarina Zainuddin: “Tak Payahlah Nak Terajang Azal, Terajang Akak Dulu… Azal Tu Lurus”

gempak
24/03/2024
01:58 MYT
Zarina mengulas mengenai komen wargamaya di platform X baru-baru ini yang mempersoalkan cara Azal yang dianggap biadap terhadap Zarina ketika berbicara.
Hiburan

Netizen Kata Haram Simpan Gambar Bukan Mahram, Aziz Harun; "Tak Perlu Libat Isu Agama Pun Tapi...”

gempak
07/01/2024
07:00 MYT
Pendapat masing-masing kan.
Hiburan

Aziz Harun Ulas Isu Ramai Wanita Simpan Gambar Passportnya Dalam Dompet – “ It’s Just Harmless Picture”

gempak
06/01/2024
05:00 MYT
Biarlah peminat nak simpan kan?