Penyanyi kelahiran program realiti Big Stage, Dinda Permata menasihati golongan ibu bapa yang sudah bercerai untuk tidak memaksa anak-anak mereka menerima kehadiran orang baharu dalam keluarga mereka.

Ini kerana, menurut Dinda, perceraian ibu bapa itu juga turut meninggalkan kesan mendalam terhadap anak-anak yang menjadi mangsa pergolakan rumah tangga.

"Buat ibu bapa sekalian, jangan memaksa anak untuk menerima keadaan yang baru, sebab apa? Sebab luka kami, trauma kami, tidak semudah itu hilang.

"Kami lahir melihat kedua orang tua kami cintai, menjadikan kalian cinta pertama kami, tapi tiba-tiba kalian memutuskan untuk berpisah itu sangat melukakan kerana harus memilih dua orang yang amat kami cintai.

"Dan tiba-tiba, harus mengikhlaskan kalian menikah lagi dan kami menerima orang baru, itu juga satu luka. Ibu, ayah, jangan salahkan kami ketika kami tidak boleh menerima pasangan baru kalian," katanya menerusi satu entri di Instagram.

Dinda terpanggil untuk meluahkan hal tersebut selepas menerima mesej peribadi daripada pengikutnya di Instagram yang meluahkan rasa sedih selepas menjadi mangsa penceraian ibu bapa seperti yang pernah dilaluinya sendiri sebelum ini.

Sbg anak yang orang tuanya bercerai.semoga ini bisa mencerahkan yah.Ada salah satu dm masuk dan bilang mau give up ?? Sumpah rasanya pengen peluk orang itu,,Sayang dinda cuma bisa mendoakan yg terbaik dari sini. Inget kamu ga sendirian,jangan terlalu membenci keadaan,jangan terlalu menyalahkan orang tua,Yakinlah orang tua kita pun tidak pernah menginginkan peceraian jika semuanya berjalan dengan baik,Ambil hikmahnya untuk kita belajar,kita pernah merasakan sakitnya dari perpisahan orang tua,Jadi baiknya kita berusaha untuk nanti menciptakan keluarga yang utuh untuk anak2 kita. Km mgkin pernah merasa sndirian,tidak didgrkan,tdk diprhatikan,Nah .. pointnya ini. Jadilah orang yang selalu mendengarkan,memperhatikan dan berusaha ada untuk orang yang merasa sndirian,selain kita memberi kekuatan utk orang itu,kita pun sedang melatih diri kita untuk jauh lebih kuat. Dan untuk para orang tua,,jangan juga memaksakan anak harus menerima keadaan yang baru,karena apa?? Karena luka kami,trauma kami,tidak semudah itu hilang.Kami lahir melihat kedua orang tua yang kami cintai,menjadikan kalian cinta pertama kami,panutan kami,lalu tiba2 kalian memutuskan untuk berpisah itu sangat2 melukai kami,harus memilih dua orang yang sangat kami cintai itu luka lagi,dan tiba2 harus mengikhlaskan kalian menikah lagi dan kami menerima orang baru dalam hidup kami,itu pun luka lagi.Bapak ibu jangan cuma salahkan kami ketika kami tidak bisa menerima pasangan baru kalian dengan berkata “kenapa tidak bisa menerima orang yang bapak/ibu sayangi sebagai orang tua kalian,Atau dengan kata2 harusnya anak2 ikut bahagia bila orang tuanya bahagia” Itu cuma makin melukai kami. Bukan kami yang menentukan pertemuan kalian lalu terlahir dari cinta yang kalian bangun dan kalian sudahi. Daripada kalian memaksakan kami kenapa kalian tidak berusaha lebih keras menjadikan pasangan kalian dekat dengan kami,menjaga hati kami,merebut hati kami,dan kalian lebih berusaha mendengarkan setiap keluhan kami,kerinduan kami,seperti kami yang selalu berusaha keras menutup luka kami perlahan-lahan. Untuk kita tetap lah kuat,cintai diri kalian,tetap lah jadi positif karena langkahmu saat ini,menentukan masa depanmu?

A post shared by Dinda Permata (@dindapermata174) on


Katanya, sebagai ibu bapa, merekalah yang berperanan untuk menawan hati anak-anak semula selepas membiarkan anak-anak terheret sama dalam episod luka tersebut.

"Daripada kalian memaksa kami (untuk terima) kenapa kalian tidak berusaha lebih keras menjadikan pasangan kalian dekat dengan kami, menjaga hati kami, merebut hati kami dan kalian lebih berusaha mendengarkan setiap keluhan kami, kerinduan kami seperti kami yang selalu berusaha keras menutup luka kami perlahan-lahan," coretnya.

Begitupun, pada masa sama, nasihat Dinda, sebagai anak, jangan terlalu menyalahkan ibu bapa yang gagal menjaga keharmonian perhubungan mereka sebagai pasangan suami isteri.

"Yakinlah ibu bapa kita pun tidak pernah menginginkan perceraian jika semuanya berjalan dengan baik.

"Ambil hikmahnya untuk kita belajar, kita pernah merasakan sakitnya daripada perpisahan ibu bapa, jadi baiknya kita berusaha untuk membina sebuah keluarga yang bahagia untuk anak-anak kita kemudian hari," pesannya.

Posting tersebut kemudian menerima pelbagai respons dalam kalangan pengikutnya yang turut bersetuju dengan apa yang diluahkan Dinda itu.



Saksikan program yang menampilkan Dinda Permata di Astro pada telefon pintar anda melalui aplikasi Astro GO. Muat turun aplikasi Astro GO di Google Play dan Apple Store sekarang.

Apapun, pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19!