Laman Utama

Sedih Datang Bulan Ketika Tiba Di Makkah, Elfira Loy Kongsi Pengalaman & Tip Buat Umrah

Syafiqah Jalal
02/02/2023
06:39 MYT
Pelakon Elfira Loy akui sedih apabila dia mengalami datang bulan ketika tiba di Makkah untuk menunaikan umrah baru-baru ini.
Justeru, Elfira memberitahu dia hanya perlu berihram dan menjaga pantang larang semasa di tanah suci.
Masa dalam perjalanan dari Madinah ke Mekah , dekat train station. El (Elfira) tiba-tiba uzur (datang bulan), tak boleh nak buat umrah yang pertama.
"Sedih sangat waktu itu. Tapi walaupun uzur , El masih kena niat buat umrah dekat Miqat pertama dalam train sebab El dari Madinah .
"El cuma perlu berihram dan jaga pantang larang je sampailah boleh," kongsinya.
Ibu kepada dua orang cahaya mata itu berkongsi hantaran berkenaan di akaun Instagram miliknya.
Menerusi entri berkenaan dia memuat naik fotonya di hadapan Kaabah.
Bagaimanapun Elfira tetap bersyukur kerana pada hari terakhirnya di Makkah dia berpeluang juga melengkapkan ibadah umrah meskipun dalam keadaan tergesa.
"Alhamdulillah , masa hari terakhir itu , El dapat juga lengkapkan umrah pukul 10 malam sehingga 12 pagi, selepas itu jam 2 pagi terus buat tawaf Wada. Pukul 4 pagi terus get ready to go to the airport.
"Tu yang terus rasa nak demam tu.
"Tapi sekiranya El tak boleh. El just kena bertahlul ( gunting sikit rambut ) , lepastu tak perlu buat tawaf Wada. Haa macam itu lah untuk yang uzur," kongsinya lagi.
Pada pertengah Januari lalu, Elfira mengerjakan umrah dengan membawa dua orang anaknya Rayyan Khalaf, 3, dan Aria yang berusia setahun.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Gaya Hidup

#Travelmana: Diskaun Saudia Airlines, Pakej ‘Pergi Dahulu Bayar Kemudian' Antara Tawaran Menarik Di PAPUH Muslim Travel Fair 2024

gempak
23/07/2024
19:57 MYT
Kisah jemaah tertipu dengan pakej-pakej murah di media sosial untuk mengerjakan haji dan umrah bagai tidak pernah terhenti.
Hiburan

Rita Rudaini Tegur Tindakan Suami Isteri Pempengaruh Kongsi ‘Pengalaman’ Ditahan Reman SPRM - “Jangan Jadikan Benda Itu Normal Kena Gari”

gempak
22/07/2024
01:55 MYT
Pelakon Rita Rudaini menegur tindakan pasangan suami isteri pempengaruh iaitu Alif Teega dan Aisyah Hijanah yang berkongsi mengenai pengalaman ditahan reman oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Viral

Dijaga Dengan Baik, Aisyah Hijanah & Aliff Teega Kongsi Pengalaman Ditahan Reman Bantu Siasatan SPRM -“Sebelum Ini Kita Ingat Hidup Kita Selesa…”

gempak
20/07/2024
09:28 MYT
Pempengaruh, Aisyah Hijanah dan suaminya Aliff Teega berkongsi pengalaman ditahan reman bagi membantu siasatan pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) baru-baru ini.
Hiburan

Elfira Loy Kesal Tindakan Individu Kongsi Video Jemaah Haji Meninggal Dunia - “Saya Telah Menyaksikan Dedikasi Pasukan Perubatan Dalam…”

gempak
20/06/2024
21:55 MYT
Pelakon Elfira Loy melahirkan rasa terkilan dengan sikap segelintir individu yang merakam dan berkongsi rakaman memperlihatkan jemaah yang meninggal dunia ketika menunaikan ibadah haji.
Hiburan

Video ‘Throwback’ Momen Shuib Bersama Siti Sarah Di Mekah Buat Netizen Rindu – “Sampai Hari Ini Tengok Balik Arwah, Air Mata Laju Saja”

gempak
18/06/2024
01:55 MYT
Perkongsian pelawak Shuib yang memuat naik video mengimbau kembali momen ketika berada di Mekah bersama Allahyarham isterinya, penyanyi Siti Sarah mengundang rasa sebak dalam kalangan wargamaya.