“Dalam surat itu tidak dinyatakan pun sebab dan kami tidak pernah dipanggil ataupun menerima surat amaran yang mengatakan kami ada membuat kesalahan selama kami bertugas,” kata Ahmad Idham Ahmad Nadzri selepas dia dan Datuk Seri Eizlan Yusof, ditamatakan jawatan masing-masing sebagai Setiausaha Kebudayaan dan Perunding Kreatif di Kementerian Luar.

Semalam, Menteri Luar Datuk Seri Saifuddin Abdullah, mengesahkan kontrak kedua-dua mereka telah ditamatkan.

Kata Ahmad Idham, menerusi surat tersebut, dia mahupun Eizlan tidak diberikan penjelasan mengapa perkhidmatan mereka ditamatkan.

“Saya terkejut apabila menerima surat itu pada 28 Februari lalu dan surat itu bertarikh pada 23 hari bulan.

“Apa yang menyedihkan tarikh surat itu adalah hari saya dan seluruh keluarga diuji wabak Covid-19 dan Saifuddin sendiri tahu mengenai keadaan saya waktu itu.

“Kami hanya menerima surat yang menyatakan perkhidmatan kami sudah tamat tanpa sebarang alasan. Malah seminggu sebelum itu kami ada berjumpa dan bermesyuarat bersama,” katanya kepada Gempak.

Idham dan Eizlan tampil mengadakan satu siding media secara virtual menjawab persoalan mengenai perletakan jawatan berkenaan.

Sementara itu, Eizlan juga akui terkilan dan sedih kerana perkhimdatannya diberhentikan begitu sahaja tanpa alasan yang kukuh.

“Kami menghormati keputusan ini, cuma saya akui ralat kerana tidak mengetahui apa sebab sebenarnya diberhentikan.

“Bagi saya ini satu tindakan yang tidak ‘gentlemen’ dari Menteri. Bayangkan kita masuk dengan cara baik dan bila tak diperlukan sepatutnya bincang lah juga dengan cara baik,” katanya.

Kedua-dua pelakon tersebut dilantik memegang jawatan tersebut pada 1 November tahun lalu dengan pelantikan itu diumumkan sendiri oleh Saifuddin.

Sebelum memegang jawatan Setiausaha Kebudayaan, Ahmad Idham merupakan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Pebadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas).

Saifuddin dilapor berkata, Ahmad Idham dilantik kerana berpengalaman luas selama 25 tahun dalam industri kreatif, termasuk memenangi anugerah antarabangsa di Pesta Filem Chunsa Korea pada 2018.

Eizlan pula, katanya tidak asing dalam industri dan pernah berkhidmat dalam pelbagai kapasiti serta memenangi pelbagai anugerah di peringkat tempatan dan antarabangsa.