Mendengar suaranya yang lunak dan bertenaga, siapa sangka penyanyi baru ini sebenarnya memegang status orang kelainan upaya (OKU).

Tidak malu dengan gelaran tersebut, Farra Umyra atau nama penuhnya Farah Umaira Paruwis mengambil pendekatan tidak menjadikan halangan terbabit sebagai alasannya untuk menjadi seorang penyanyi.

Menceritakan kisah di sebaliknya, Farra menjelaskan ia berpunca daripada insiden malang apabila bagasi penumpang berada di atas bas terjatuh lalu menghempap bahunya sekitar 2011.

"Akibatnya, bahu saya mengalami kecederaan teruk dan terpaksa dibedah. Selepas dibedah, doktor kemudian mengesahkan saraf pada bahu saya mengalami masalah.

"Lebih teruk lagi, masalah tersebut tidak boleh diubati dan akhirnya doktor mengklasifikasikan sebagai kecacatan kekal.

"Saya terpaksa mengambil ubat hampir setiap hari bagi mengelakkan bahu terasa kebas terutamanya ketika memandu," katanya.

Menurut Farra, dia tidak mahu gelaran OKU itu menjadi penghalangnya dalam mengejar cita-cita.

"Saya sebaliknya kena kuatkan semangat dan kalau boleh mahu menjadi contoh kepada OKU lain supaya tidak mudah mengalah.

“Insya-Allah kalau tiada apa masalah, saya akan berduet dengan Caliph Busker. Kami akan bergabung menjayakan siri jelajah di bawah anjuran Dewan Perniagaan Artis dan Selebriti Malaysia serta Kementerian Pendidikan di 10 lokasi.

"Gabungan kami diharap boleh membawa mesej positif kepada orang ramai ,” katanya.

Untuk rekod, Farra kini bernaung di bawah syarikat Rhythym & Rhyme Entertainment kendalian pasangan penyanyi Akim Ahmad dan Stacy.

Farra sebelum ini pernah mengeluarkan single pertama berjudul Hancur Dalam Waktu.
Lagu tersebut telah berjaya mencecah 500,000 tontonan dalam tempoh sebulan selepas dimuat naik di YouTube pada Mei tahun lalu.

Farra kini tampil dengan single terbaru berjudul Tetap Setia, juga merupakan ciptaan Stacy dan Akim.

Anda boleh lihatnya lagu terbaru Farra di bawah: