Pelakon dan penyanyi Aliff Aziz akui terkesan apabila keluarga menjadi mangsa kecaman netizen akibat daripada perbuatannya sendiri.

Jelas Aliff, situasi itu sekali gus mendorong untuk mencari semula dirinya yang selama ini hanyut dan kembali kepada fitrah hamba Allah yang sejati.

"Dalam bidang hiburan, memang dipantau netizen dan bukan semua netizen begitu.

"Dulu saya pun rasa apabila masuk alam maya, seperti dilindungi dan berhijab. Hal itu berbalik pada diri saya balik dan saya rasa paling teruk apabila keluarga teruk dikecam.

"Perlahan-lahan dengan masa yang bergerak, saya fikir walau macam mana pun kita jadi terbaik pasti akan ada orang yang tetap tak suka dan pandang serong. Tiada orang yang sempurna. Kalau kita rasa kita di landasan untuk jadi orang sempurna, itu mustahil.

"Saya cari hikmah, pasti ada orang yang doa untuk Alif. Kerana macam mana jahat pun bila kita belajar jadi baik, pasti ada orang yang akan mengata juga. Yang penting Allah tahu siapa kita.

"Sebenarnya saya juga tidak boleh kawal juga awal-awal (dikecam) tetapi selepas beberapa waktu, saya fikir kenapa nak seksa diri saya dengan nak ‘please’kan semua orang.

"Kita memang tidak boleh puaskan hati semua orang. Yang penting diri kita sendiri, keluarga dan Allah tahu niat kita," katanya ketika sesi siaran langsung di laman sosial Nurflix membahaskan topik Negara Sudah Merdeka, Kita Bila Lagi?



Dalam pada itu, Aliff membuka mata ramai apabila mula mendekatkan diri dengan mendalami ilmu agama dan jemaah tabligh sejak sebulan lalu.

"Sebenarnya Alif yakin bahawasanya semua perkara terjadi hanya dengan kehendak Allah.

"Saya tiada kelebihan, saya hanya hamba yang lemah nak guna kehidupan yang Allah bagi untuk ikut yang saya nak.

"Selama 30 tahun hidup, macam macam yang kita buat. Alhamdulillah, Allah Maha Mengetahui dan saya tidak tahu apa kebaikan yang saya pernah buat dan Allah bagi jalan.

"Saya tengok video laporan dari abang Faizal Ismail dan saya rasa mahu kenal jemaah tabligh.

"Ada jemaah yang hubungi saya dan terangkan pada saya dan bawa keluar untuk tiga hari dan saya dapat rasa pelbagai perasaan yang tak dapat saya terangkan.

"Suasana dan orang di sana yang tiada ‘judgement’, semua sama tidak kira keturunan, pangkat dan darjat. Semua hamba Allah yang belajar untuk dekatkan diri dengan Allah. Semoga saya terus istiqamah," ceritanya.

Kisah Aliff sering menjadi sorotan apabila pernah terheret dengan skandal wanita, curang, mabuk, mencuri dan berkelakuan tidak senonoh.

Aliff yang mendirikan rumah tangga bersama pelakon dan penyanyi Bella Astillah dikurniakan dua cahaya mata, Muhammad Ayden Adrian, 3, dan Ara Adreanna yang berusia setahun.