Lazimnya pembikinan filem mungkin dijalankan di dalam studio ataupun menggunakan teknik janaan komputer (CGI) bagi menjayakan satu-satu babak di lokasi yang sukar direalisasikan.

Bagaimanapun, dalam filem The Garden of Evening Mists, lokasi rumah dan taman Jepun berkenaan yang digambarkan di Cameron Highlands itu sebenarnya memang benar-benar wujud.

Cuma, ia bukan terletak di Cameron Highlands, sebaliknya, di Temoh Resort, Perak.

Lebih mengujakan, rumah dan taman Jepun itu dibina semata-mata untuk menjayakan babak dalam filem The Garden of Evening Mists.

Menurut pereka produksinya, Penny Pei Ling Tsai, proses pembinaan set tersebut di lakukan di sebuah kawasan tanah terbiar di Temoh.

"Lokasi yang kami pilih bukan tempat yang kami disarankan oleh pasukan peninjau lokasi. Kami melewati tempat ini, terjumpa satu sungai, ada tasik di situ.

"Saya kata inilah lokasinya, tempat ini tanah terbiar. Apabila rumah dibina, hal pertama yang perlu dilakukan adalah meratakan tanah itu," katanya.

Jelasnya lagi, proses pembinaan taman Jepun itu juga berdepan dengan cabarannya tersendiri.

"Waktu itu berlaku ribut petir. Sedikit demi sedikit, tapi tak kena pada tempatnya, jadi terpaksa bermula sekali lagi. Setelah banyak kali cuba, saya pergi ke bukit untuk memilih pokok. Saya tanam satu demi satu," ceritanya.

Rumah dan taman Jepun itu digunakan sebagai lokasi kediaman watak Aritomo yang kemudian menjadi tempat di mana Yun Lin belajar membina taman Jepun seperti yang dipaparkan dalam filem tersebut.

BACA: 5 Lokasi Menarik Di Malaysia Yang Dipaparkan Dalam Filem The Garden of Evening Mists

Jom, kita tonton sebentar belakang tabir proses pembinaan rumah dan taman Jepun yang cukup mengagumkan.

Ever wondered how they brought ‘The Garden Of Evening Mists’ to live? Watch this informative 'Making of’ featurette accompanied by the soundtrack composed by local composer Onn San. Experience the movie that has captivated audiences and critics worldwide beginning tomorrow. Book your tickets now. #TheGardenOfEveningMists #TGOEM #Astroshaw #hboasia #FINAS #夕霧花園 @tan.twan.eng @khenghua @serene_lsy @onnsancomposer @doakesdoakes @iamjohnhannah @sinjelee1234 @tomlin1976

A post shared by Astro Shaw Sdn Bhd (@astroshaw) on

Filem The Garden of Evening Mists merupakan sebuah karya arahan pengarah Taiwan, Tom Shu-Yu Lin yang memaparkan kisah wanita yang menjalani kehidupan sewaktu zaman penjajahan Jepun di Tanah Melayu.

BACA: 5 Sebab Anda Perlu Tonton Filem The Garden of Evening Mists

Filem tempatan bertaraf antarabangsa itu menampilkan pelakon Sinje Lee dan aktor Jepun, Hiroshi Abe selaku teraju utama.

Jadi, jangan filem terbitan Astro Shaw dan HBO Asia itu di pawagam berhampiran anda hari ini.