Lari daripada skeptikal tandas di sekolah, seorang guru, Shahrizal Sha'ri tampil berkongsi keadaan tandas murid lelaki yang baru selesai menjalani pengubahsuaian dengan konsep open air.

BERITA TRENDING: Wow! Tandas Sekolah Rendah Cantik Buat Ramai Netizen Rasa Nak Kembali Jadi Pelajar

Lain daripada lain, biar nampak seakan-akan tandas di kawasan Rehat & Rawat (R&R), tandas itu mencipta suasana berbeza dan nampak luas.

"Ini adalah salah satu projek tandas pelajar lelaki. Ada lagi tandas-tandas lain untuk disiapkan.

"Jikalau sebelum ini memang macam sendu, 'hauk' dan reban ayam, ini juga satu usaha yang amat bernilai hasilnya. Pelajar lelaki pun tak rasa jijik.

"Penggunaan warna biru, putih dan coklat sebagai asasnya dan tampak luas. Tak payah deko sangat asalkan sampai matlamatnya. Suasana lebih bersih dan yakin untuk buang air besar.

"Tak perlu kata-kata hikmah, tak perlu peraturan bagai sebab budak-budak tak baca pun. Yang penting dapat lepaskan hajat dengan tenang dan saksama kemudian keluar," tulisnya.


Tandas pelajar sekolah open air itu mendapat pelbagai reaksi daripada wargamaya yang rata-ratanya menyambut baik konsep tersebut.

Yasmine Harun; "Kurang masalah melepak, mengulor, tak ngelat masuk kelas, tak bkey curik merokok, masalah bau hancing busok dpt dikurangkan, tandas basah cepat kering.. bagusssss sangat konsep gini.."

Mazziatul Feesya Salleh; "Bagus dapat elakkan vandalisme. Pelajar pun kurang melepak dalam tandas."

Maryam Elyas; "Sokong sangat tandas open gini. Takde la ahli mesyuarat tandas. Pengawas sekolah pun tak pening nak jaga disiplin pelajar. Sokong!"

Tuan Muhammad Syafiq; "Nice tandas mcm ni, mengurangkan kadar tandas berbau."

Difahamkan tandas tersebut di SMK Kulai Besar, Johor.

Guru terbabit turut berkongsi juga pembangunan tandas sekolah pelajar perempuan di sekolahnya yang berkonsepkan warna pink dan minimalis.



Untuk rekod, media sebelum ini melaporkan Kementerian Pendidikan (KPM) memperuntukkan RM70,000 kepada setiap sekolah untuk kerja-kerja penyelenggaraan tandas.

Menterinya, Fadhlina Sidek berkata, pihak kementerian memberi masa selama tiga bulan kepada semua sekolah untuk melaksanakan penyelenggaran fasiliti tersebut.

Sumber: FB Shahrizal Sha'ari