Kumpulan rock berpengaruh Indonesia, Slank, tidak berasa ‘tergugat’ apabila tarikh Konsert 4 Dekad Slank jatuh pada hari penting penentuan bagi rakyat Malaysia iaitu Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).

Konsert 4 Dekad Slank yang dibawakan oleh TBRW Global Sdn Bhd akan berlangsung pada 19 November 2022 di Zepp KL.

Mengaku tidak pernah membayangkan Slank akan melakukan konsert bertepatan dengan hari bersejarah di Malaysia, vokalisnya, Kaka berharap PRU-15 yang berlangsung berjalan lancar dan konsert yang bakal diadakan tidak memberi impak negatif kepada peminat.

Malah, Slank telah menyusun rencana hebat untuk pertemuan dengan para Slankers (peminat Slank) pada malam konsert. Apa lagi Slank dalam fasa merayakan 40 tahun penubuhan grup mereka.

“Apa yang pasti ia akan keren (hebat). Kami akan membawakan juga lagu lagu dari album terbaharu kami yang belum sempat dibawakan di Malaysia dan cuba memperkenalkannya di sini.

“Pastinya konsert ini akan menjadi sebuah persembahan yang berbeza dari sebelum ini,” janji Kaka sewaktu sesi temubual virtual bersama media minggu lalu.

Salah satu kelainan yang akan dibawa adalah Slank berkolaborasi dengan ratu rock negara, Ella.

“Kami peminat Ella, kami yang minta pihak penganjur untuk berkolaborasi dengan Ella.

“Kami akan berduet lagu dangdut popular yang telah kami sadur semula sebelum ini dan kebetulan ia memang sesuai dengan konsep duet.

“Semoga malam itu nanti menjadi pesta demokrasi buat kita semua,” ujarnya lagi.

Sementara itu, saat ditanya bagaimana Slank mampu bertahan dan kekal relevan selama 40 tahun, kumpulan tersebut mengaku resipinya adalah melahirkan album pada hampir setiap tahun.

“Jadi kita bikin album hampir setiap tahun, yang terkini akan keluar pada Disember depan. Kami tidak memberi ruang peminat ‘berpindah’ kepada muzik lain,” kata Kaka ketawa.

Dia kemudian menjelaskan usia 40 tahun Slank juga menyaksikan mereka lebih rileks, menikmati proses dan halangan yang datang.

Tiket Konsert 4 Dekad Slank berharga antara RM218 hingga RM418 masih dijual menerusi di https://www.ticket2u.com.my.