Sebagai tanda solidariti dan menghormati perang Palestin - Israel yang masih berlarutan, anugerah hiburan berprestij tahunan, MTV Europe Music Awards dibatalkan.

MTV dijadualkan berlangsung di Paris pada 5 November depan namun penganjur, Paramount, mengumumkan pembatalan acara tersebut dengan menyifatkan sebagai bukan waktu yang sesuai untuk meraikan perayaan secara global.

“Dengan situasi (perang) yang tidak stabil, kami membuat keputusan untuk tidak meneruskan MTV EMA.

“MTV EMA adalah perayaan tahunan muzik global. Ketika kita menyaksikan peristiwa-peristiwa dahsyat yang terus terjadi di Israel dan Gaza, ini bukan waktu yang tepat untuk merayakannya secara global.

“Ribuan nyawa telah terkorban dan ini waktu untuk kita berkabung,” ujar perwakilan anugerah tersebut seperti dilaporkan CNN.

Penganjur juga mengatakan pembatalan tersebut sebagai langkah berhati-hati terhadap semua kru dan pihak yang terlibat dalam menjayakan MTV EMA.

“Kami sangat ingin sangat berhati-hati bagi ribuan karyawan, anggota kru, artis, penggemar, dan semua yang akan melakukan perjalanan dari seluruh penjuru dunia untuk mewujudkan acara ini,” kata kenyataan sama.

Mengikut rancangan, salah seorang anggota BTS, Jung Kook dan mantan Little Mix, Leigh-Anne akan membuat persembahan pada MTV EMA.

Sementara barisan artis seperti Doja Cat, Miley Cyrus, Olivia Rodrigo, SZA, Taylor Swift dan Nicki Minaj menjadi calon-calon dalam kategori masing-masing.

Paramount dalam kenyataannya juga mengatakan MTV EMA akan diadakan pada November 2024.

Sekurangnya 3,700 nyawa tidak berdosa telah melayang kerana keganasan yang dilakukan rejim zionis terhadap penduduk Gaza.