Penyanyi nombor satu negara Datuk Seri Siti Nurhaliza meluahkan rasa gembira dan bersyukur apabila sebuah surau siap dibina di dalam rumahnya sempena menyambut bulan Ramadan.

Menerusi laman sosial Instagram, Siti atau lebih mesra disapa Tokti berkongsi dekorasi indah surau yang siap dibina untuk tatapan umum.

“Alhamdulillah, semuanya siap untuk menyambut Ramadan nanti. Terima kasih buat @lenteracrestivehome dan @boss7group yang bergabung untuk siapkan surau di rumah saya. Semoga Allah limpahkan rezeki buat kalian. Hasil kerja yang teliti dan memuaskan hati,” tulis Tokti di ruangan kapsyen.

A post shared by Siti Nurhaliza Tarudin (@ctdk)


Malah, Tokti turut berkongsi kebaikan membina sebuah surau tidak kira bersaiz besar ataupun kecil akan diberikan ganjaran oleh Allah SWT.

“Al-Hafiz Ibn Hajr al-Asqalani dalam kitabnya menyebut ganjaran membina masjid itu akan diterima oleh pembuatnya sekalipun ia sangat kecil.

“Sekecil manapun sumbangan kita dalam membina masjid itu tetap diperkirakan oleh Allah ganjarannya. Subhanallah, demikian perhatian dan kemurahan Allah terhadap orang yang melibatkan diri dalam pembinaan masjid,” kongsi Tokti lagi.

Sementara itu di ruangan komen, ramai wargamaya yang memuji tindakan Tokti menyediakan sebuah surau di dalam rumah untuk kegunaan penghuninya.

Tidak hanya itu, ramai juga yang memasang impian dan mengambil inspirasi untuk membina sebuah surau di dalam rumah masing-masing.

Cantiknya! Suka tengok surau macam ni,” puji seorang wargamaya.

Semoga satu hari nanti aku pun akan ada rumah sendiri, ada ruang solat sendiri untuk mengadu dan bercerita pada Allah,” komen seorang wargamaya.

Senang nak solat berjemaah, beribadat bersama keluarga, ruang yang luas,” kata seorang wargamaya.

Seronoknya ada tempat solat yang selesa,” ujar seorang wargamaya.

Alhamdulillah cantik, teringin nak ada surau dalam rumah sendiri,” tulis seorang wargamaya lagi.

Sehingga kini, perkongsian surau tersebut telah meraih hampir 75,000 tanda suka daripada pengikutnya.