,
Hiburan

“Tak Halang Untuk Dia Jadi Content Creator Tapi…’ - Dr. Say Izinkan Anak Jadi Pencipta Kandungan Namun Bersyarat

Asyraf Roslan
12/09/2024
08:55 MYT
Doktor selebriti , Dr. Say Shazril memaklumkan bahawa dia tidak menghalang anak-anaknya jika mahu memilih menjadi seorang pempengaruh pada masa akan datang.
Namun sebagai ibu bapa, meskipun memberi kebebasan memilih dia mahu anaknya untuk melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi.
“Saya tak halang jika satu hari nanti anak saya nak jadi seorang pencipta kandungan tapi yang penting dia perlu ada segulung ijazah pendidikan tinggi.
“Sekiranya job sebagai content creator ketika itu sudah sendu, anak saya boleh manfaatkan ijazah itu di jalan yang baik,” ujarnya.
Pempengaruh itu juga menyeru agar ibu bapa sentiasa menekankan kepentingan pendidikan kepada anak-anak meskipun tidak menghalang pilihan kerjaya yang mereka mahu ceburi.
Dr.Say berkata demikian ketika mengulas kejayaan pempengaruh, Khairul Aming yang dilihat sangat bagus.
Bagi Say, pencapaian pencipta kandungan yang popular dengan kandungan masakan itu sangat luar biasa, dan Khairul dilihat telah meletakkan satu tanda aras yang tinggi buat pencipta kandungan di Malaysia.
“Bila saya tengok video Khairul Aming berjumpa dengan Perdana Menteri New Zealand, terduduk saya dibuatnya. Sebab dia dah meletakkan satu tanda aras yang tinggi bagaimana content creator sepatutnya jadi,” katanya.
Mengulas lanjut, Say menyatakan apa yang dilakukan Khairul Aming seharusnya menjadi contoh kepada semua pencipta kandungan dan bukannya membuat ‘content’ yang tidak berfaedah semata-mata untuk meraih tontonan yang tinggi semata-mata.
“Ini membuktikan pelajaran sangat penting, bukannya jadi content creator yang tidak berpendidikan dengan menghasut penonton bahawa pelajaran tidak penting dan tidak perlu sambung untuk sambung pendidikan ke peringkat yang lebih tinggi.
“Jangan juga menjadi seorang pencipta kandungan untuk mengajak melakukan content yang tidak senonoh hanya untuk mendapatkan tontonan yang tinggi di media sosial,” tambahnya.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

"Kira Duit Siap-Siap, Keluarga 'Abang Bas' Mahu Ambil Tindakan" - Peguam

gempak
17/09/2024
08:25 MYT
Keluarga 'Abang Bas' mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap individu, termasuk selebriti yang didakwa menimbulkan syak wasangka serta kecaman terhadap lelaki itu sepanjang ditahan polis akibat dituduh di mahkamah.
Hiburan

Yusof Haslam Dedah Syamsul Yusof Rindu Masakan Ibu, Gembira Anak Balik Ke Pangkuan Keluarga - “Alhamdulillah…”

gempak
15/09/2024
02:03 MYT
Pengarah terkenal, Datuk Yusof Haslam mendedahkan dirinya tidak mencampuri urusan perpisahan antara Syamsul Yusof dan bekas isteri, Ira Kazar.
Hiburan

Khairul Aming Pimpin Ikrar Rukun Negara, Hael Husaini, Pinn Yang & Noraniza Idris Meriahkan Keretapi Sarong 2024

gempak
14/09/2024
07:55 MYT
Pempengaruh yang popular dengan kandungan masakan itu juga mengingatkan kepada semua peserta yang datang supaya berbangga menjadi anak Malaysia kerana tiada negara lain yang mempunyai keunikan seperti ini.
Viral

Netizen Puaka Musykil Warna Muka, Tangan, Kaki Tak Sama, Rupanya Prince Syed Kacukan Arab & Cina - “Aku Tak Maafkan Dunia Akhirat Cara Kau Cakap Macam Ni”

gempak
10/09/2024
02:25 MYT
Pempengaruh dan usahawan viral, Prince Syed menegur sikap netizen yang dianggap seolah-olah sentiasa mencari keburukan dirinya.
Terkini

Bosan Kahwini Diri Sendiri, Wanita Ini Failkan Perceraian

gempak
07/09/2024
04:58 MYT
Keputusan untuk berpisah itu dibuat selepas sepuluh sesi terapi di mana Suellen cuba meneroka perasaannya dan berusaha untuk menyelamatkan perkahwinan tersebut.