Tidak pernah seharipun berlalu tanpa netizen bercerita tentang Ustaz Ebit Lew. Di media-media sosial, diperkongsian dalam aplikasi WhatsApp, malah sembang kosong di telefon.

Belum habis cerita Ustaz Ebit beri bantuan air pada penduduk negeri Selangor yang terbabit dengan masalah air, kali ini kisah dia membantu peralatan dan segala macam keperluan ke penjara pula jadi bualan.

Baca: Ebit Lew Beli Dua Lori Air Bantu Penduduk Selangor - “Terbaik! Ustaz Buat Lebih Daripada Wakil Rakyat”

Dalam satu entri Ustaz Ebit Lew di Instagram dan Facebook miliknya, beliau berkongsi kisah bantuan peralatan dan keperluan lainnya ke Penjara Seberang Perai, Pulau Pinang.

"Syukur sangat petang ni dah sampai penjara, penjara Seberang Perai. Kami hantar 1000 mask, face shield, PPE, tilam, cadar, dan makanan mengikut keperluan pemohonan surat kepada saya. Patutnya saya nak hantar semalam.

"80 kes covid di sini. Beberapa orang warden juga. Semoga cepat sembuh semuanya. Bagi saya setiap anggota petugas penjara adalah pejuang negara yang berkorban berjuang disebalik tembok," tulis Ustaz Ebit Lew.

Tambahnya lagi, Dia turut merasakan betapa beratnya anggota petugas yang bertugas di dalam penjara dalam keadaan yang panas.

"Saat masuk dalam sana tidak boleh on hp. Keadaan pun panas jika bertugas. Udara tak macam dekat luar.

"Ya Allah sembuhkanlah semua yang sakit angkatlah covid 19 dari negara kami dan seluruh dunia," doa Ustaz Ebit.

Syukur sangat petang ni dah sampai penjara penjara Seberang Perai. Kami hantar 1000 mask, face shield, PPE, tilam, cadar, dan makanan mengikut keperluan pemohonan surat kepada saya. Patutnya saya nak hantar semalam. 80 kes covid disini. Beberapa orang warden juga. Semoga cepat sembuh semuanya. Bagi saya setiap anggota petugas penjara adalah pejuang negara yang berkorban berjuang disebalik tembok. Saat masuk dalam sana tidak boleh onn hp. Keadaan pun panas jika bertugas. Udara tak macam dekat luar. Ya Allah sembuhkanlah semua yang sakit angkatlah covid 19 dari negara kami dan seluruh dunia-ebitlew

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on


Tidak sampai beberapa jam beliau memuat naik video pendek tersebut di Instagram miliknya, sudah hampir seribu wargamaya meninggalkan komen (ketika artikel ini ditulis) mendoakan kesejahteraan dan memohon supaya Ustaz Ebit Lew sentiasa dilindungi Allah SWT untuk terus membantu insan lain.

"Tak perlu jadi menteri pun nak tolong rakyat. Thanks Ustaz Ebit Lew. We love you so much," komen shfiqazlan.

"Ibu dan ayah saya bekerja kat sini, tolong doakan untuk mereka," tulis iwinchrry.

"Semoga ustaz terus dilimpahi rezeki untuk membantu ramai lagi. Allah sayang," komen shitahabdullah.

"Tempat abg ipar saya.. Kakak saya warden Pulau Pinang. Mohon doakan untuk abang ipar dan kakak saya," tulis nanekin_mohdnoor.

Kepantasan Ustaz Ebit Lew dalam menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan selalu menjadikan rakyat Malaysia kagum dengan keprihatinannya dalam apa jua situasi yang dialami oleh semua tanpa mengira kaum dan agama.