"Dia tahu dia takkan jadi pelakon utama, tapi dia kata dia tetap nak terlibat sama," demikian kata-kata arwah Abam yang diceritakan semula penerbit filem Tan-Ti-Ana, Datuk M Razlan Ismail.

Jelas M Razlan, dia yang juga rapat dengan arwah Abam mendedikasikan naskhah filem itu buat beliau.

"Naskhah ini pun sebenarnya dedikasi untuk arwah Abam, terutama kepada yang merindui lakonannya. Walaupun babaknya tak banyak, tapi momen itu yang kita ingat.

"Ketika awal-awal saya bercadang nak buat filem ini, dia datang pada saya menawarkan dirinya untuk berlakon sama. Saya kata okey dan dia mahu jadi diri sendiri.

"Dalam filem ini arwah memegang watak Belon," ceritanya bersulam sebak.



Allahyarham Abam Bocey meninggal dunia pada 10 Februari 2020 akibat demam panas.

Filem Tan-Ti-Ana merupakan naskhah komedi seram menjalani penggambaran pada 2018, namun pihak penerbitan, Dream At Work Sdn. Bhd. terpaksa menangguhkan tayangannya sehingga empat tahun kesan daripada pandemik Covid-19.

Selepas membuat kajian pasaran dan mendapat khidmat nasihat daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dan menerusi skim wajib tayang, pihak penerbit yakin tahun ini adalah waktu yang tepat untuk menayangkan filem Tantiana.

“Bukan tidak mahu tayang lebih awal, tetapi apabila pawagam dibuka selepas pandemik, begitu banyak peraturan yang harus diikuti seperti duduk berjarak di dalam panggung membuat saya berasa agak skeptikal.

“Sebagai penerbit saya sedar filem sudah agak lama, jadi produksi membuat sedikit perubahan daripada segi suntingan supaya sesuai dengan selera peminat filem hari ini,” ujarnya.



Selain Abam, filem Tan-Ti-Ana turut menampilkan barisan pelakon popular tempatan antaranya Joey Daud, Datuk Rahim Razali, Tauke Jambu, Atikah Suhaime, Jay Iswazir, Zalif Sidek dan Kazar.

Tan-Ti-Ana dijangka akan ditayangkan pada akhir bulan Februari 2024.

Dream At Work Sdn Bhd juga turut menerbitkan sebuah filem lain berjudul Lantara Dosa selain sebuah telemovie untuk tayangan Astro berjudul 5 Hari lakonan Wan Maimunah dan Bell Ngasri.