,
Berita

Tanah Jerlus Masjid India: Bomba Henti SAR Selam Skuba

Gempak
30/08/2024
07:25 MYT

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) menghentikan operasi mencari dan menyelamat (SAR) wanita warga India yang hilang dalam insiden tanah jerlus di Jalan Masjid India pada jam 5 pagi hari ini.

SAR Selam Skuba Berisiko Tinggi

Menurut laporan Harian Metro, Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Datuk Nor Hisham Mohamad berkata, pihaknya mendapati SAR secara fizikal selam skuba sangat berisiko tinggi dan mencadangkan pihak yang terbabit SAR menggunakan kaedah lain.

Menurutnya, JBPM akan memberi nasihat kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagi mencari kaedah SAR lain pada mesyuarat yang akan diadakan petang ini.

Katanya, selain berisiko tinggi kepada anggota selam skuba ia juga terdapat halangan yang sukar untuk dilepasi anggota penyelam.

"Terdapat 'baglock' sedalam 18 meter didalam ruang saliran itu dan didapati sangat sukar untuk dipecahkan kerana ia berupa lemak tepu seperti bongkah simen," katanya kepada pada Majlis Perhimpunan JBPM Ogos 2024 di Dewan Sutera,Ibupejabat JBPM, Putrajaya, hari ini.

Media hari ini melaporkan, operasi SAR yang memasuki hari kelapan hari ini masih memfokuskan kepada usaha untuk merungkai 'backlog' membabitkan timbunan sepanjang 15 meter di lurang kumbahan Wisma Yakin, kira-kira 44 meter dari lokasi utama kejadian yang dikesan semalam.

Nor Hisham berkata,pada jam 4 pagi tadi paras air berada pada tahap selamat untuk menurunkan seorang penyelam skuba JBPM dan seorang penyelam pekerja syarikat kumbahan selama 20 minit ke dalam saluran itu.

Menurutnya, 'baglock' yang terdapat pada jarak 18 meter dari tempat kejadian itu didapati sangat sukar untuk dilepasi penyelam skuba termasuk tidak berjaya dipecahkan kerana ia berupa lemak tepu seperti bongkah simen.

Katanya, halangan itu juga tidak bergerak dan tidak berjaya dipecahkan apabila ditembak dengan pancutan air berkuasa tinggi termasuk dron yang dilepaskan di dalam air juga tidak dapat ditarik balik oleh lapan anggota JBPM selepas dipercayai tersangkut pada pelbagai barangan dalam saluran itu.

"Sekiranya anggota skuba melepasi halangan itu berkemungkinan mereka sukar untuk berpatah balik disebabkan ruang sempit dan arus deras," katanya.

Dalam pada itu Nor Hisham menambah, kamera dalam air yang dilepaskan dalam saluran itu turut mengesan pelbagai barangan seperti imej kain dan lain-lain.

Katanya, buat masa ini pihaknya tidak boleh mengandaikan kain itu adalah milik mangsa kerana terdapat pelbagai barangan di di dalam saluran itu.

"Kamera itu juga tidak mengesan sebarang bentuk tubuh badan manusia disebabkan air mengalir di dalam saluran itu," katanya.

Sumber: Harian Metro

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

“Jantung Saya Berhenti Berfungsi”- Phua Chu Kang Kongsi Detik Cemas Hampir Mati

gempak
11/09/2024
10:25 MYT
Pelawak terkenal, Gurmit Singh atau lebih dikenali sebagai Phua Chu Kang mendedahkan dirinya punyai masalah kesihatan yang serius suatu ketika dahulu.
Berita

Kejadian Tanah Jerlus Jalan Masjid India Bersifat Setempat, Selamat Dikunjungi

gempak
11/09/2024
02:25 MYT
Mesyuarat Pasukan Petugas Khas Insiden Tanah Jerlus Masjid India pada Rabu, mendapati bangunan dan kawasan di Jalan Masjid India adalah selamat untuk dikunjungi.
Berita

Bomba Potong Cincin Sangkut Pada Alat Sulit Lelaki

gempak
09/09/2024
12:55 MYT
Khidmat anggota bomba terpaksa digunakan bagi khidmat khas memotong cincin besi yang tersangkut pada alat sulit seorang lelaki yang dikejarkan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh pada Ahad.
Viral

Pantas! Netizen Puji Pasukan Bomba Sampai Ke Lokasi Kebakaran Kurang Dari 10 Minit - “Saya Sangat Kagum Dengan…”

gempak
07/09/2024
02:55 MYT
Menerusi video yang dikongsikan @cymfvlkrum dilaman TikTok dia sangat kagum dengan tindakan pasukan bomba yang tiba dilokasi kebakaran kurang daripada 10 minit.
Laman Utama

Tanah Jerlus:'150 Anggota SAR Setiap Hari, Kita Sudah Buat Yang Terbaik' - Bomba

gempak
03/09/2024
05:55 MYT
"Sepanjang tempoh sembilan hari operasi SAR itu, kita telah buat yang terbaik."