Pada pukul 3:30 petang, hari Ahad, 26 Julai, buat pertama kalinya Bunga Citra Lestari membuat satu virtual showcase di saluran YouTube miliknya setelah lima bulan mendiamkan diri kerana wabak Covid yang melanda, serta menghormati pemergian suami tercinta, Allahyarham Ashraf Sinclair.

Showcase secara maya itu dinamakan 'Melangkah Lagi' merupakan langkah awal untuk dia kembali kepada sesuatu yang sangat dicintainya iaitu menyanyi.

"Terima kasih untuk doa dan dukungannya. Untuk cintanya pada karya-karya saya. Untuk semangat yang diberikan yang menguatkan saya untuk melangkah lagi.

"Terima kasih telah menjadi saksi perjalanan saya, mengiringi langkah saya, kembali melakukan hal yang saya cintai. Bernyanyi," tulis Bunga Citra Lestari di Instagram miliknya.

Dalam showcase maya semalam, Bunga menyampaikan tiga buah lagu, termasuklah single terbarunya '12 Tahun Terindah'. Dua buah lagu lain adalah 'Cinta Pertama (Sunny)' dan Karena Kucinta Kau - "Melangkah Lagi".

Terima kasih untuk doa dan dukungannya.. Untuk cintanya pada karya-karya saya.. Untuk semangat yang diberikan yang menguatkan saya untuk melangkah lagi.. Terima kasih telah menjadi saksi perjalanan saya, mengiringi langkah saya, kembali melakukan hal yang saya cintai.. Bernyanyi.. Love, BCL

A post shared by Bunga Citra Lestari (@bclsinclair) on


Persembahan dari tingkat tiga rumahnya itu dipanggil 'Performing from BCL's Attic' turut diiringi oleh BCLband dengan muziknya digarap oleh Ronald Steven sebagai pengarah muzik. Showcase secara live di YouTube itu ditonton lebih 120,000 tontonan dan mendapat lebih 28,000 tanda suka dan 900 lebih komen.

Video untuk single terbarunya, '12 Tahun Terindah' sudah mencecah 12 juta tontonan dalam tempoh seminggu ianya dimuat naik ke saluran YouTube BCL.