Penyanyi Adira Suhaimi mengakui bukan mudah berjauhan dengan keluarga dan meninggalkan ibu yang tinggal berseorangan di kampung.

Menurut Adira, dia kini terpaksa menanggung rindu terhadap ibunya Rujina Sarungin, 61, di Ranau, Sabah selepas lebih setahun tidak berjumpa.

Tambahan pula, dengan peningkatan kes jangkitan Covid di Sabah, menyebabkan dia terpaksa menangguhkan niatnya untuk pulang ke kampung.

#1 Bagaimana keadaan kes Covid-19 di kampung Adira?

Sebenarnya tempat Adira di Ranau, Sabah. Saya difahamkan di sana kini berada di Zon Merah. Bimbang juga lah mereka di sana. Sepatutnya saya pulang mengundi tapi disebabkan bimbangkan anak-anak jika jadi apa-apa dengan saya. Jadi saya terpaksa batalkan niat untuk pulang.

#2 Bagaimana keadaan keluarga Adira di Sabah?

Setakat ini ada dua adik beradik saya di sana terpaksa menjalani kuarantin sebab mereka mempunyai kontak rapat dengan pesakit Covid-19. Saya harap keputusan mereka negatif sehingga tamat kuarantin nanti. Ibu pula Alahmadulilah sihat dan kami pun larang untuk dia keluar rumah tapi biasa lah dia tetap mahu keluar untuk meneruskan rutin harian tapi pastikan tetap mematuhi standard operasi prosedur (SOP).

#3 Bila kali terakhir Adira berjumpa dengan ibu?

Kalau ikutkan sudah setahun lebih tak jumpa dengan keluarga kerana kali terakhir pulang ke kampung berjumpa ibu pada Syawal tahun lalu. Selepas itu saya pulang ke Kuala Lumpur untuk bersalin anak ketiga serta berpantang dan tidak lama selepas itu Covid-19 pula melanda dan terpaksa melalui Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehinggaah sekarang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

#4 Ibu Adira tinggal bersama siapa? Bagaimana keadaan kesihatannya?

Ibu tinggal seorang di rumah tetapi adik beradik yang berdekatan di sana akan menjenguknya seminggu sekali. Namun disebabkan pandemik ini serta kawalan pergerakan mereka tidak dapat merentas daerah berjumpa ibu. Bagaimana pun adik beradik ibu ada tinggal berdekatan dengannya. Alhamdulilah dia sihat dan memang seorang yang berdikari dari muda sebab itu dia suka tinggal seorang di rumah.

#5 Harapan Adira sebagai seorang anak

Saya harap pandemik Covid-19 segeralah reda dan pulih kerana saya juga bimbang ibu di kampung yang berada di kawasan zon merah. Harapan saya satu sahaja, saya nak sangat jumpa ibu kerana terlalu rindu setelah lama tak jumpa.