Penyanyi lagenda negara, Datuk M Nasir, 67, tidak meletakkan sebarang tarikh luput kepada kerjaya seninya yang sudah berlangsung sejak 45 tahun lalu.

Terlalu menyukai kerjaya seni


Menurut M Nasir atau sebenarnya Mohamad Nasir Mohamed dia terlalu menyukai kerjaya seninya dan akan terus berkarya selagi mampu.

“Selagi saya rasa saya boleh berkarya dan itu sebahagian satu pekerjaan. Bila bersara, rasa susah nak hidup. Saya risau juga.

“Tapi, saya suka dengan bidang ini, bidang mencipta lagu. Kita buat daripada benda itu tak ada, kemudian ada ‘bentuk’ dan kemudian orang suka. Itu satu nikmat yang orang lain tak dapat.

“Jadi, susah kalau ditanya bila saya nak berhenti atau apa. Selagi saya dapat rasa nikmat itu, saya susah nak berhenti,” katanya.

M Nasir berkata demikian ketika ditemui di sidang media Konsert Dato’ M.N45ir Cipta anjuran Icon Entertainment bertempat di Dadi Cinema, Pavillion Kuala Lumpur pada Isnin.


Karya sesuai mengikut peredaran zaman


Mengulas lanjut mengenai naskhah hebat ciptaannya, M Nasir mengakui kekok untuk bersaing dengan generasi muda apabila mempertaruhkan lagu-lagunya di pentas pertandingan.

Bagaimanapun M Nasir, berkata, peluang itu membuatkannya sentiasa mencari jalan untuk menyesuaikan diri dengan peredaran zaman.

“Sekarang, kalau saya pergi ke pertandingan atau apa, saya dah jadi orang yang paling tua sekali dalam kalangan peserta. Yang bertanding, budak-budak lagi.

“Tapi, muzik yang saya buat itu, muzik orang muda. Jadi, saya ada sedikit rasa macam mana nak sesuaikan,” ujarnya.

Konsert Dato’ M.N45ir Cipta yang dijadualkan berlangsung pada 10 Ogos 2024 di Axiata Arena Bukit Jalil dibawakan khas oleh Icon Entertainment.

Tiket mula dijual secara online pada 27 Mei bermula jam 11 pagi di www.ticket2u.com.my.

Harga tiket bermula dengan RM238 (AWAN NANO), RM338 (SEJATI), RM458 (FENOMENA), RM488 (CINTA KRISTAL), RM528 (MUSTIKA) dan RM588 (APOKALIPS).