Gimme The Mic

'TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia' Lebih Meriah, Cungkil Bakat Tempatan Ke Pentas Antarabangsa

Gempak
11/07/2024
10:59 MYT
Buat julung kalinya, Astro berkolaborasi dengan satu platform media sosial terkenal di dunia, TikTok dalam menerokai bakat muzik baharu dalam edisi terbaharu ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’.
Seringkali dilakukan secara maya menerusi TikTok LIVE iaitu perkhidmatan penstriman secara langsung di platform TikTok, Gimme The Mic akan bersiaran di saluran Astro Ria buat julung kalinya.
Kolaborasi ini memberi peluang kepada penyanyi baharu serta pencipta kandungan muzik di media sosial untuk lebih berkembang dalam bidang nyanyian, mempamerkan bakat serta berkongsi karya muzik mereka dengan khalayak ramai, sekaligus memberi mereka platform untuk memulakan kerjaya nyanyian mereka di Malaysia, dan juga bakal membuka ruang buat anak-anak tempatan untuk melangkah ke peringkat antarabangsa.

Angkat Bakat Tempatan

Menurut Pengarah Kandungan, Astro, Agnes Rozario, Astro juga berazam untuk mengangkat bakat tempatan ke peringkat antarabangsa apabila pemenang bakal beraksi di pentas global.
“Sebagai sebuah syarikat media terkemuka, Astro sentiasa terbuka untuk berkolaborasi dengan mana-mana pihak, dan kami amat teruja untuk berkolaborasi bersama TikTok kerana kami yakin inisiatif ini akan menjadi platform terbesar dalam usaha pencarian bakat dalam kalangan anak-anak tempatan dan sekaligus menjadi penyumbang utama dalam usaha memeriahkan industri hiburan tanah air.

“Seiring dengan misi kami untuk mengangkat bakat-bakat tempatan melangkah ke peringkat antarabangsa, barisan pemenang ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ juga bakal mewakili Malaysia ke peringkat Global,” ujarnya.

Manakala, Pengurus Serantau TikTok LIVE, Melissa Yuen, pula berkata, Gimme The Mic Malaysia adalah sebuah platform terbaik buat penggiat seni muzik tanah air.
“Kerjasama antara kami dan Astro telah membolehkan kami untuk memaparkan bakat tempatan yang sangat membanggakan. 'Gimme The Mic Malaysia’ adalah satu platform yang signifikan bagi penggiat seni nyanyian dan muzik yang sedang meningkat naik untuk mempamerkan bakat dan minat mereka.

“Oleh itu, kami akan terus komited untuk menyokong komuniti pemuzik dan kami teruja untuk menyaksikan persembahan mereka secara langsung di kaca TV, dan seterusnya dapat bersama-sama menyokong perkembangan mereka untuk menjadi bintang yang diimpikan,” katanya.

Daripada uji bakatnya yang dilakukan pada Mei lalu, seramai 30 peserta dipilih untuk bertanding dalam ‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’.
Kesemua 30 peserta ini perlu mempamerkan kehebatan vokal masing-masing dan bersaing untuk meraih kedudukan teratas. Juara serta enam peserta teratas yang dipilih di pentas akhir bakal mewakili negara bertanding di peringkat antarabangsa.
‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ dibarisi panel juri yang pernah menggegarkan industri muzik tanah air serta antarabangsa.
Bangku juri bakal dihiasi oleh penyanyi dan komposer yang berbakat seperti Ajai, Yuna, Bunga Citra Lestari, Ajai dan Hael Husaini,
Program ini turut memperkenalkan gandingan Sherry Alhadad dan Sean Lee sebagai hos, serta Ceddy Ang dan Daniel Cheang sebagai hos Live+.
‘TikTok LIVE X Astro Gimme The Mic Malaysia’ akan bersiaran secara langsung dari Pusat Konvensyen CIDB, Cheras, Kuala Lumpur selama lapan (8) minggu bermula 21 Julai 2024, pada setiap hari Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (saluran 104), On Demand, Astro GO dan sooka.
Ikuti info dan klip-klip menarik menerusi akaun TikTok, Instagram, Facebook, X dan Astro Gempak dengan menggunakan tanda pagar #GimmeTheMicMY.
Dapatkan Pek Astro sekarang dengan diskaun 30%* dan pemasangan percuma dari hanya RM41.99/sebulan. Raikan saat-saat bersama dengan #AstroBaharu – Hiburan kini lebih mantap untuk seisi keluarga. Layari astro.com.my untuk maklumat lanjut. ‘Gimme The Mic Malaysia’ bakal bersiaran pada 21 Julai 2024, bermula jam 9 malam, secara langsung di Astro Ria (saluran 104).
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Ramai Terjebak Tonton Lumba Siput Sedut Atas Tudung Periuk

gempak
22/08/2024
19:55 MYT
Lebih 20,000 pengguna media sosial TikTok terjebak menonton perlumbaan siput sedut yang dikatakan sempena acara Sukan Malaysia (Sukma) 2024.
Viral

Pengikut Bertambah, Aswat Sanggup “Upgrade” Trek Lumba Siput Sedut

gempak
22/08/2024
10:25 MYT
Dari lima penonton ke puluhan ribu penonton, pemilik TikTok @tansri_ash, Muhammad Aswat Azdha Idris sendiri tidak menyangka bahawa content lumba siput sedut itu berjaya menarik minat warganet.
Berita

Buat Penyiaran Haram, Restoran Nasi Kandar Bayar Pampasan RM221,000 Kepada Astro

gempak
19/08/2024
06:52 MYT
Sebuah syarikat rangkaian restoran nasi kandar yang terkenal terpaksa menanggung padah berjumlah ratusan ribuan ringgit gara-gara menyiarkan kandungan dan pengisian Astro secara haram.
gimme-the-mic

#GimmeTheMicMY: Syaffiq Sahli Raih Markah Tertinggi, Mofanora Tersingkir.. Jom Semak Markah Penuh Minggu Keempat Semua Peserta

gempak
18/08/2024
21:55 MYT
Peserta Syaffiq Sahli unggul apabila berada di kedudukan teratas pada minggu keempat Gimme The Mic Malaysia yang berlangsung di Pusat Konvensyen CIDB, Cheras pada Ahad.
Drama

Astro Tampilkan Drama Adaptasi Jepun Pertama Drama Turun Ke Hati & Kelas Tahanan Cikgu Hiragi

gempak
13/08/2024
12:55 MYT
Dua drama adaptasi yang memenangi anugerah paparkan perjuangan orang dengan penglihatan yang terhad dan kesan buruk buli siber, bersiaran bermula Ogos ini di Astro Ria.