Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes meraih cakap-cakap dalam kalangan netizen apabila hadir ke mesyuarat tanpa mengenakan pakaian sambil berurut.

Menerusi hantaran di LinkedIn, Tony berkata, dia sukakan budaya kerja di pejabat AirAsia yang membolehkan dia berurut ketika bermesyuarat.

"Merupakan minggu yang penuh tekanan dan Veranita Yosephine mencadangkan urutan. Saya sangat suka budaya Indonesia dan AirAsia sebab saya boleh berurut sambil melakukan mesyuarat pengurusan.

"Kami mencapai kemajuan besar dan saya kini telah memuktamadkan struktur Capital A. Hari-hari mendatang yang mengujakan. Berasa bangga dengan apa yang telah kami bina dan tidak pernah melupakan penamatnya," tulisnya.

Siaran itu sejak itu mencetuskan ‘kegilaan’ di media sosial kerana ada yang memuji pendekatan tidak konvensional sebagai simbol budaya berfikiran terbuka dan progresif AirAsia, manakala yang lain turut mengkritik, dengan alasan bahawa profesionalisme harus sentiasa dikekalkan di tempat kerja.

Seorang pengguna LinkedIn menyuarakan kebimbangan, menyatakan: "Saya tidak fikir wanita dalam syarikat anda akan berasa selesa atau selamat dalam konteks ini, dan memandangkan anda adalah bos, mereka mungkin tidak akan mencabar anda atau berkata apa-apa.

"Anda jelas seorang pemimpin yang bijak yang mengambil berat tentang budaya tetapi ini bukan cara untuk mencipta yang menyokong dan selamat."

Seorang lagi pengguna LinkedIn mengulas, "Seorang lelaki dewasa, yang merupakan ketua eksekutif syarikat tersenarai awam, menjalankan mesyuarat pengurusan tanpa memakai baju semasa mendapat urutan. Padamkan 'siapa ketua eksekutif syarikat senarai awam' dan ia masih tidak sesuai."

Bagaimanapun, perspektif berbeza muncul, dengan penyokong mengatakan Fernandes mengamalkan sikap positif terhadap tubuh.

"Saya memuji lelaki berani ini kerana menjadi agen perubahan dalam pergerakan positif badan. Kita harus meraikan semua bentuk dan saiz badan.

"Sayang bos ini!" jerit pengguna lain sebagai membalas kiriman Fernandes.

BACA: Cute Betul Birthday Celebration Anak Tony Fernandes Ikut Adat Korea, Siap Pakai Hanbok Lagi!​