,
Berita

Tragis! Doktor Pelatih Dirogol Dan Dibunuh, Ribuan Lancar Bantahan

Khairil Khusyairi
18/08/2024
06:55 MYT
Gempar baru-baru ini apabila seorang doktor dirogol dan dibunuh susulan penemuan mayat mangsa berusia 31 tahun dengan pelbagai kesan kecederaan di India.
Kejadian berlaku di dalam sebuah kolej perubatan di Kolkata tempat mangsa bekerja dan difahamkan mangsa dipercayai berada di situ untuk berehat selepas bertugas selama 36 jam.
Lebih tragis, selain mengalami kecederaan di bahagian perut, tangan, dan muka. Kaki mangsa juga dikepak sehingga bertentangan.
Susulan itu, seorang lelaki yang juga bertugas di hospital berkenaan telah ditahan untuk siasatan lanjut.
Terbaharu, ribuan penunjuk perasaan turun ke jalanan di Kolkata, bagi mengecam kejadian tersebut sekali gus menuntut keadilan untuk mangsa, selain mahu keganasan teruk terhadap golongan wanita dalam masyarakat di India dibanteras segera.
Penunjuk perasaan turut menyalakan lilin pada tengah malam, seiring permulaan sambutan Hari Kemerdekaan India, pada Khamis.
Mereka antara lain melaungkan tuntutan untuk keadilan, selain membawa sepanduk tertera 'Gantung perogol, selamatkan wanita.
Susulan kejadian itu, doktor tidak ketinggalan menuntut keadilan ditegakkan segera dan mahu keadaan keselamatan yang lebih baik di tempat kerja, dengan bantahan diadakan di beberapa hospital seluruh negara.
Perdana Menteri, Narendra Modi, dalam ucapannya di New Delhi pada pagi tadi sempena sambutan Hari Kemerdekaan India, tidak merujuk kes rogol dan pembunuhan di Kolkata itu secara khusus tetapi mengutuk keganasan terhadap wanita.

"Kemarahan tercetus di negara ini kerana kekejaman dilakukan terhadap ibu-ibu dan saudara-saudara perempuan kita.

"Jenayah terhadap wanita perlu disiasat segera, dengan tindakan kejam pada golongan itu harus dikenakan hukuman yang berat dan segera," katanya.
Sumber: AFP
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Didakwa Amal Ilmu Hitam, 5 Individu Dipukul Sampai Mati

gempak
15/09/2024
20:38 MYT
Lima orang termasuk tiga wanita dipukul sampai mati kerana didakwa mengamalkan ilmu sihir di negeri Chhattisgarh di tengah India, pada Ahad.
Berita

Wanita Guna Anak Buat Konten POV ‘Suami’ Di TikTok Undang Pelbagai Reaksi Netizen - “Kak, Tak Elok Buat Video Macam Itu…”

gempak
14/09/2024
00:55 MYT
Menerusi tinjauan Gempak, ada beberapa video yang dimuat naik oleh pemilik TikTok berkenaan menjadikan anaknya sebagai konten ‘Point of View ‘(POV) di mana dia cuba menggambarkan remaja lelaki itu sebagai suami.
Viral

Menyamar Jadi Rakyat Palestin Untuk Minta Derma, Netizen Bengang Dengan Sikap Warga Asing - "Senang-Senang Je!"

gempak
10/09/2024
09:55 MYT
Di saat rakyat Palestin teruk dibedil oleh rejim Zionis di negara sendiri, ada pula sesetengah pihak yang mahu mengambil kesempatan terhadap isu tersebut.
Viral

Cari Duit Lebih, Lelaki Menyamar Doktor 20 Tahun Ditangkap

gempak
09/09/2024
15:55 MYT
Seorang lelaki berjaya menyamar selama 20 tahun sebagai seorang doktor hanya dengan pengetahuan yang diperoleh sebagai pemegang ijazah dan sewaktu melakukan latihan perubatan semasa bergelar tentera laut.
Terkini

Pengapit Lupa Jalan, Pengantin Wanita Drive Sendiri Kereta Pergi Menikah!

gempak
09/09/2024
07:55 MYT
Gelagat seorang pengantin wanita mengambil alih 'stereng' daripada rakannya yang juga pengapit mencuit hati netizen.