Seorang sosialitas dari Singapura, Jamie Chua mencuri perhatian apabila mengaku beberapa buah koleksi beg jenama mewah miliknya, Hermes, pernah menjadi 'penyelamat' sewaktu dirinya dalam fasa proses perceraian dengan mantan suaminya, Nurdian Cuaca.

Jamie yang berkahwin dengan taikun asal Indonesia selama 15 tahun dan dikurniakan 2 orang anak itu mengaku sebelum memperoleh tuntutan nafkah dari Nurdian, dia menjual beberapa tas miliknya sebagai kelangsungan hidup.

Lebih tepat, Jamie mengatakan hasil penjualan beg beg tersebut dilakukan untuk menyara kehidupan dua anaknya.

Ironi, Jamie kemudian menerima nafkah sebesar RM1.8 juta sebulan selepas bercerai daripada mantan suaminya pada tahun 2011. Perceraian tersebut membabitkan banyak 'pergelutan' harta untuk dikongsi dan dibahagikan memandangkan Jamie dan Nurdian memiliki beberapa perniagaan secara bersama.

"Selama perceraianku, saya sebenarnya menjual banyak tas Birkin untuk memberi makan anak-anakku," ujarnya seperti dilaporkan Asiaone.

Bekas pramugari itu membuat pengakuan tersebut sewaktu menjadi tetamu dalam podcast Pass the Power with Paige Parker dengan tajuk Beyond the Birkins, baru baru ini.

Menerusi temubual berdurasi sekitar 48 minit itu, Jamie yang juga cukup terkenal sebagai pempengaruh berkongsi mengenai hobinya mengumpul koleksi beg dari jenama mewah tersebut.

Memiliki lebih 1.2 juta pengikut di Instagram, James mengaku membeli Birkin yang pertama sewaktu berusia 31 tahun.

Koleksi koleksinya disimpan dengan baik, dan setelah menjual beberapa buah, Jamie mengatakan dia masih mampu menerima pulangan yang baik.

"Nilai beg ini sangat tinggi dan ia adalah pelaburan yang sangat baik," katanya lagi.

Menurut laporan TheAsianParent, Jamie memiliki lebih 200 koleksi beg jenama Hermes. Dianggarkan harga sebuah Hermes bermula sekitar RM34, 000 dan mencecah sehingga RM1.2 juta!

Instagram: @ec24m