Tindakan sekumpulan individu yang mengacau beberapa ekor penyu di sebuah perairan dipercayai di Terengganu baru-baru ini menerima kecaman dan kritikan yang hebat oleh warganet.

Menerusi video yang dimuat naik semula oleh akaun Instagram @ohmyganung, salah seorang daripada kumpulan individu berkenaan dipercayai ‘mencekik’ dan memaksa seekor penyu yang sedang berenang untuk timbul di permukaan air.

A post shared by Instagram Dialek Terengganu (@ohmyganung)


“Wanted! Cekik tengkuk penyu. Paksa penyu timbul. Perangai buruk sangat buat perkara sebegini kepada penyu. Siapa kenal tolong beritahu. Pihak berwajib pun tengah cari ni.

“Seksyen 27 Akta Perikanan 1985 iaitu tiada seorang pun boleh memancing, mengganggu, mengusik, menangkap atau mengambil penyu. Denda sehingga RM20,000.

“Tolong bagi penjelasan. Lepas upload dah viral pandai delete. Salurkan maklumat,” tulis akaun berkenaan.

Menerusi ruangan komen, rata-rata pengguna media sosial berang dengan tindakan yang tidak berhati perut itu.

“Bila belajar tak tinggi tapi nak kerja ngan binatang, benda tu bukannya boleh dipegang disentuh, dah ada akta dasar tak sekolah.”

“Tolong jangan cair bila dia buat statement ‘kami minta maaf kami sedar tak sepatutnya kami lakukan sebegini bla bla’. Salah tetap salah noktah.”

“Kesiannya penyu tu. Mohon pihak berwajib ambil tindakan. Salah tetap salah, aniaya haiwan.”

Sementara itu, Jabatan Perikanan Malaysia (DOF) turut maklum dengan hal berkenaan dan telah meminta individu yang terlibat untuk hadir ke Pejabat Perikanan Terengganu.

“Sila tampil ke Pejabat Perikanan Negeri Terengganu!” tulis DOF ringkas di akaun rasmi Facebook jabatan berkenaan.